مقاومت در زندان همزمان با اعتراض‌های شبانگاهی: اعتصاب غذای فرهاد میثمی و جعفر پناهی، پيام نرگس محمدی و سعيد مدنی

فرهاد میثمی، فعال مدنی که برای اعتراض به حجاب اجباری سال‌ها است زندانی شده و مدتی است اعلام اعتصاب غذا کرده، در نامه‌ای با عنوان «برای روزهای زجر» گفته به مدت ده روز به نشانه «روزگار تلخ‌تر از زهر»، آب تلخ خواهد نوشید.

ادامه اعتراض‌های شبانگاهی و آغاز اعتصاب غذای خشک جعفر پناهی

نرگس محمدی: از پای نمی‌نشینم

اعتراض‌های ضدحکومتی در ایران شامگاه گذشته نیز ادامه یافت. جعفر پناهی، کارگردان سرشناس ایرانی، در زندان دست به اعتصاب غذای خشک زده است. نرگس محمدی در پیامی از زندان تاکید کرده که از پای نمی‌نشیند.

شامگاه چهارشنبه ۱۲ بهمن‌ماه (۲ فوریه) و همزمان با سالروز ورود روح‌الله خمینی به ایران در سال ۱۳۵۷، اعتراض‌های ضدحکومتی در ایران ادامه یافت.

بر اساس تصاویر و ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، شماری از شهروندان در شهرک اکباتان تهران، از منازل خود علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

”زن، زندگی، آزادی” و ”مرگ بر خامنه‌ای ضحاک” از جمله شعارهایی است که شامگاه گذشته در اکباتان طنین‌انداز شد.

از فولادشهر در اصفهان نیز خبر می‌رسد که شماری از شهروندان با حضور در برخی خیابان‌های این شهر، شعارهای ضدحکومتی سر دادند.

”مرگ بر دیکتاتور” و ”هر یک نفر کشته‌شه، هزار نفر پشته‌شه” از جمله شعارهای معترضان بوده است.

در یکی از ویدئوهای منتشرشده از این اعتراض‌ها دیده می‌شود که معترضان برخی از بنرهای حکومتی مربوط به سالگرد انقلاب سال ۱۳۵۷ را به آتش می‌کشند.

شهر آبدانان در استان ایلام نیز شاهد اعتراض‌های ضدحکومتی بوده است.

معترضان شعارهایی همچون ”مرگ بر دیکتاتور” و ”مرگ بر خامنه‌ای” سردادند و همچنین مجسمه بسیج در این شهر را تخریب کردند.

اعتصاب غذای خشک جعفر پناهی در زندان

جعفر پناهی، کارگردان سرشناس ایرانی که در در زندان به سر می‌برد دست به اعتصاب غذا زده است.

جعفر پناهی

یادداشت جعفر پناهی که خبر از اعتصاب غذای خود داده، در صفحه شخصی همسرش، طاهره سعیدی در اینستاگرام منتشر شده است.

این کارگردان مطرح ایرانی در این یادداشت تاکید کرده است: «در اعتراض به رفتارهای فراقانونی و غیر انسانی دستگاه قضایی و امنیتی و این گروگان گیری محرز از بامداد روز دوازدهم بهمن دست به اعتصابات غذای خشک زده و تا زمان آزادی، از خوردن و آشامیدن هرگونه غذا و مصرف دارو امتناع می‌کنم.»

فرهاد میثمی و سعید مدنی، دو نفر از هزاران زندانی سیاسی در ایران، در متون جداگانه‌ای که از زندان‌های رجایی‌شهر و اوین فرستاده‌اند، از ادامه مبارزه و اهمیت مسائل معیشتی در کنار دیگر مشکلات گفته‌اند.

فرهاد میثمی، فعال مدنی که برای اعتراض به حجاب اجباری سال‌ها است زندانی شده و مدتی است اعلام اعتصاب غذا کرده، در نامه‌ای با عنوان «برای روزهای زجر» گفته به مدت ده روز به نشانه «روزگار تلخ‌تر از زهر»، آب تلخ خواهد نوشید.

تصاویری که از آقای میثمی در زندان به دست بی‌بی‌سی رسیده نشان‌دهنده کاهش شدید وزن او به ترتیبی است که استخوان‌های بازو و دنده‌هایش کاملا از زیر پوست پیدا است.

فرهاد میثمی

این زندانی سیاسی در نامه‌اش، که بی‌بی‌سی که نسخه‌ای از آن را دیده، رهبران حکومت را متهم کرده که چیزی از امنیت، معیشت و کرامت برای مردم ایران باقی نگذاشته‌اند و تنها زجر و رنج نصیب مردم می‌شود.

آقای میثمی همچنین بر خواسته‌های قبلی خود، یعنی توقف اعدام معترضان، آزادی ۶ نفر از زندانیان سیاسی و توقف آزار برای تحمیل حجاب، تاکید کرده و اعتصاب غذا در این مسیر را به «ماموریت غیرممکن» تشبیه و ابراز امیدواری کرده است که اقدام فردی‌اش به «کوششی جمعی» تبدیل شود.

متن دیگری که از زندان آمده متعلق به سعید مدنی، جامعه‌شناس سرشناس ایرانی است که ارزیابی خود از «خیزش مهسا» را در مقاله‌ای تفصیلی در وبسایت زیتون منتشر کرده است. آقای مدنی پیش‌بینی کرده که حتی اگر اعتراضات خیابانی در مقطع کنونی مدتی کمرنگ شود و فروکش کند، چرخه اعتراض در ایران ادامه دارد و موج‌های اعتراضی بعدی رادیکال‌تر و گسترده‌تر خواهند بود.

با بازداشت و به زندان انداختن صدها نفر از روزنامه‌نگاران، پژوهشگران، هنرمندان، فعالان سیاسی و وکلای دادگستری، زندان‌های ایران به یکی از کانون‌های مبارزه سیاسی تبدیل شده‌اند و زندانیان سیاسی به شیوه‌های گوناگون مقاومت خود را نشان می‌دهند.

روز چهارشنبه جعفر پناهی، کارگردان نامدار ایرانی، اعلام کرد که در زندان اعتصاب غذا می‌کند.

گروه «ابتکار آزادی هنری»، حامی هنرمندان در معرض خطر و مستقر در نیویورک از وضعیت او و دیگر هنرمندان زندانی در ایران انتقاد کرده و خواهان آزادی آقای پناهی شد. رضا مظاهری،‌ یکی از بنیانگذاران این گروه می‌گوید:‌«مقاومت شجاعانه جعفر پناهی فریاد ناامیدانه عدالت است.»

با وجود نقض حکم حبس جعفر پناهی در دیوان عالی، او هنوز آزاد نشده است.

نرگس محمدی: از پای نمی‌نشینم

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر محبوس در زندان اوین، در واکنش به دریافت جایزه بنیاد ”اولاف پالمه” تاکید کرد: «عهد می‌بندم که از پای ننشینم».

بنیاد اولاف پالمه روز ۱۹ دی‌ماه اعلام کرد که جایزه سال ۲۰۲۳ خود را به نرگس محمدی و دو فعال زن دیگر از اوکراین و ترکیه اهدا می‌کند.

نرگس محمدی

نرگس محمدی جمهوری اسلامی را یک ”حکومت استبدادی” دانست و نوشت: «نظام فعلی در ایران نه تنها تحقق دموکراسی و حقوق بشر در ایران، بلکه صلح، امنیت و توسعه در منطقه را نیز به مخاطره انداخته است.»

او با اشاره به سرکوب شدید اعتراض‌های ضدحکومتی در جمهوری اسلامی افزود: «در این شرایط بی‌تردید ما بیش از پیش به حمایت‌های موثر نهادهای بین‌المللی و همبستگی جهانی نیاز  خواهیم داشت که امیدوارم شاهد آن باشیم.»

نرگس محمدی، نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، یکی از مؤسسان لغو گام‌ به‌ گام مجازات اعدام (لگام) و شورای صلح است که به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری خود در سال‌های گذشته بارها بازداشت و زندانی شده است.

او آخرین بار روز ۲۳ فروردین امسال با هجوم نیروهای امنیتی به منزل شخصی خود بازداشت شد و از آن زمان در زندان به سر‌می‌برد.

بهمن‌ماه سال گذشته اعلام شد که این فعال حقوق بشر، به ۸ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق، ۲ سال تبعید و سایر محرومیت‌های اجتماعی محکوم شده است.

نرگس محمدی خردادماه امسال نیز در پرونده‌ای جدید و بابت اتهام‌های متعدد به ۳۰ ماه حبس تعزیری، ۸۰ ضربه شلاق و پرداخت دو فقره جزای نقدی محکوم شد؛ او اما اعلام کرده که این حکم را قبول ندارد و در برابر آن اقدام به “نافرمانی مدنی” خواهد کرد.

برگرفته از : دويچه‌وله، بی بی سی