ادامه حضور خیابانی: هفدهمین جمعه اعتراضی در زاهدان، تجمع اعتراضی در سنندج

در صدوچهل‌ویکمین روز جنبش سراسری در ایران، مردم زاهدان به‌رغم حضور نیروهای امنیتی، بار دیگر به روال هر هفته به خیابان‌ها آمدند و علیه حکومت شعارهایی سر دادند. در سنندج نیز پس از نماز جمعه گروهی از مردم تجمع اعتراضی برگزار کردند. اعتراض به افزایش فشارها بر روحانیان اهل سنت در هر دو اعتراض برجسته بود.

زمانه: هزاران نفر از معترضان بلوچ جمعه ۱۴ بهمن‌ در خیابان‌های زاهدان دست به راهپیمایی زدند. این هفدهمین جمعه اعتراضی در زاهدان بود. در شهر خاش سیستان و بلوچستان نیز تظاهرات مشابهی برگزار شد.

تظاهرات زاهدان در حالی برگزار شد که فرماندهان سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی حضور گسترده‌ای در خیابان‌های نزدیک به محل گردهمایی مردم داشتند. نیروهای امنیتی هفته گذشته معترضان را پس از راهپیمایی در مسیر بازگشت به خانه بازداشت کرده بودند.

شرکت‌کنندگان در تظاهرات اعتراضی زاهدان  شعارهای «زندانی سیاسی آزاد باید گردد»، «این‌همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت»، «تجاوز، جنایت، مرگ بر این ولایت»، «مرگ بر ستمگر چه شاه باشه چه رهبر»، «خامنه‌ای بی‌غیرت، دهه زجرت مبارک» و «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» را سر دادند.

مردم معترض همچنین پلاکارد‌ها و دست‌نوشته‌هایی با مضامین زیر در دست داشتند: «اعدام بلوچ یعنی سرنگونی نظام»، «قسم به خون یاران ایستاده‌ایم تا پایان ـ چه دار باشه چه زندان ایستاده‌ایم تا پایان»، «نه به اعدام، نه به احضار، نه به آدم‌ربایی»  و «زیر بار ستم نمی‌کنیم زندگی، جان فدا می‌کنیم در راه آزادگی؛ لحظه به لحظه گوییم، زیر شکنجه گوییم: یا شهادت یا آزادی».

در تظاهرات امروز زاهدان، عبدالحمید اسماعیل‌زهی (مولوی عبدالحمید)، امام جمعه اهل سنت زاهدان و عده‌ای از روحانیان اهل سنت پس از نماز به میان تظاهرکنندگان آمدند و در اعتراضات آن‌ها شرکت کردند.

مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه به رفتار نهادهای امنیتی و دستگاه قضائی با بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری انتقاد کرد و گفت:

«زندانی را کتک نزنید، با او وحشیانه برخورد نکنید، برای گرفتن اعتراف زندانی را شکنجه نکنید این تعلیم اسلام و دین نیست.»

او با بیان این که «ارزش حکومت در اجرای عدالت است»، گفت:

«امروز مسائلی که در کشور ایجاد شده به این دلیل است که درهای انتقاد بسته شده. اجازه داده نشده کسی انتقاد کند. روزنامه‌نگاران باید آزادی کامل داشته باشند تا واقعیت‌ها را بتوانند انعکاس دهند.»

امام جمعه زاهدان همچنین با تأکید بر این‌که به اعدام اعتقادی ندارد، افزود:

«تمام اعدام‌هایی که برای مواد مخدر انجام شد هیچ نفعی نه برای حکومت داشت نه جامعه. اعدام به هیچ‌وجه پخش مواد مخدر را در جامعه متوقف نکرده است.»

او همچنین خواهان آزادی همه زندانیان «از هر طیف» و روحانیان اهل سنت در کردستان شد.

در روزهای اخیر شماری از جوانان بلوچ در مناطق مختلف شهر زاهدان توسط نیروهای نظامی و لباس شخصی بازداشت شدند. نیروهای امنیتی تنها در جمعه گذشته، هفتم بهمن‌ دست‌کم ۹ جوان بلوچ را بازداشت کردند.

امروز جمعه ۱۴ بهمن در زاهدان زنان معترض بلوچ با در دست داشتن پلاکاردهایی در اعتراض به بازداشت، اعدام و تخریب شخصیت‌ها و روحانیان اهل سنت بلوچستان به خیابان آمدند.

یک معترض بلوچ نیز با در دست داشتن پلاکاردی با مضمون «آدم ربایی‌های شبانه نشانه وحشت نظام است» اعتراض خود را به بازداشت مولوی عبدالمجید مرادزهی، مشاور و از اعضای دفتر امام جمعه اهل سنت زاهدان و دیگر جوانان بلوچ اعلام کرد.

مأموران امنیتی دوشنبه ۱۰ بهمن عبدالمجید مرادزهی را بازداشت کردند. فردای آن روز نیروهای اداره اطلاعات زاهدان او را از زاهدان به مشهد منتقل کردند.

حکومت ایران روحانیان اهل سنت در استان‌های سیستان و بلوچستان و کردستان را زیر فشار قرار داده است. به‌گفته شبکه حقوق بشر کردستان در یک ماه گذشته نیروهای امنیتی دست‌کم ۹ روحانی کُرد اهل سنت در شهرهای پیرانشهر، سردشت، جوانرود و سنندج را بازداشت کرده‌اند.

اعتراض‌ها در سنندج

دوشنبه ۱۰ بهمن مأموران امنیتی دو روحانی کُرد به‌نام‌های ابراهیم کریمی ننله، امام جماعت مسجد روستای «ننله» و لقمان امینی، امام جماعت مسجد «چهار یار نبی» از توابع سنندج را در جاده این شهر به مریوان بازداشت و به مکانی نامعلومی منتقل کردند.

تجمع اعتراضی گروهی از مردم سنندج ـ جمعه ۱۴ بهمن‌ ۱۴۰۱ ـ عکس از شبکه‌های اجتماعی

بازداشت روحانیان اهل سنت کردستان موجب شد تا امروز جمعه ۱۴ بهمن در سنندج نیز نمازگزاران مسجد جامع ننله این شهر پس از نماز جمعه در خیابان تجمع کنند و خواهان آزادی ابراهیم کریمی ننله و لقمان امینی شوند.

آن‌ها شعار می‌دادند: «سکوت نخواهیم کرد»، «مرگ بر جاش ـ مرگ بر دیکتاتور».