زمین‌لرزه ترکیه و سوریه: شمار قربانیان به پنج هزار تن رسید؛ تخمین هشت‌برابری آمار کشته‌شدگان

در دومین روز پس از زمین‌لرزه‌های مهیب ترکیه و سوریه، امدادگران شماری از کشورهای منطقه و جهان برای کمک‌رسانی وارد ترکیه شده‌اند و هم‌زمان مقامات محلی خبر داده‌اندکه هزاران خانواده هنوز زیر آوارند.

شمار کلی تلفات تا نخستین ساعات سه‌شنبه ۱۸ بهمن در دو کشور به پنج هزار قربانی نزدیک شده و سازمان جهانی بهداشت تخمین زده است که تعداد قربانیان هشت برابر این رقم باشد.

هم‌زمان پس‌لرزه‌ها در هر دو بخش مرز ادامه دارد. در کنار آن، بامداد سه‌شنبه زلزله دیگری به بزرگای ۵.۳ در شهر گول‌باشی در استان آدی‌یامان در جنوب شرق ترکیه رخ داد.

تا ساعت هشت و نیم صبح سه‌شنبه در ترکیه، شمار قربانیان این کشور نزدیک به ۳۵۰۰ نفر و در سوریه حدود ۱۵۰۰ نفر اعلام شد. دولت آنکارا در این روز تعداد زخمی‌ها را بیش از ۲۰ هزار اعلام کرد.

بارش برف، سرمای شدید هوا و وزش بادهای سرد و سهمگین شرایط را برای امدادگران و باقی‌ماندگان زیر آوار طاقت‌فرسا کرده است.

کانون زلزله‌های شدید به بزرگی ۷.۷ و ۷.۶ بامداد و ظهر دوشنبه در شهرهای پازارجیک و البستان در استان قهرمان‌مرعش در جنوب شرق ترکیه بود، اما ۱۰ استان دیگر این کشور نیز متحمل تلفات بسیار اعم از کشته و مجروح و نیز ویرانی‌های شدید شده‌اند.

اداره حوادث غیرمترقبه ترکیه بامداد سه‌شنبه اعلام کرد نزدیک به شش هزار ساختمان کاملاً منهدم شده و بیش از ۱۱ هزار ساختمان دیگر هم آسیب جدی دیده‌اند و در معرض ریزش‌اند.

در همین حال تیم نجات وابسته به بخش مهندسی ارتش اسرائیل با نام «شاخه زیتون» بامداد سه‌شنبه وارد فرودگاه آدانا شده و به‌گزارش رادیوی ارتش اسرائیل، در حال تخلیه تجهیزات سنگینی است که با خود برای آواربرداری و نجات به منطقه برده است.

ژنرال ذخیره واخ، فرمانده تیم اسرائیلی، گفت مقامات محلی ترکیه دو منطقه از میان ساختمان‌های ویران‌شده را به این تیم سپرده‌اند تا کار خود را در آن شروع کنند.

هم‌زمان با اسرائیل، که در فاصله پرواز یک‌ساعته از جنوب ترکیه قرار دارد، از سایر کشورهای همسایه از جمله جمهوری آذربایجان و امارات متحده عربی تیم‌های امداد پزشکی به فرودگاه آدانا رسیده است.

کشورهای اروپایی شامل لهستان، مجارستان، هلند و بریتانیا نیز تیم‌های امداد خود را راهی کرده‌اند. تیم ۱۵۸ نفره نجات آمریکایی هم در راه رسیدن به ترکیه است.

آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا و وزارت دفاع در واشینگتن اعلام کردند رایزنی مستمر با ترکیه جهت تنظیم کمک‌های مورد نیاز ترکیه را ادامه داده‌اند. تیم نجات کره جنوبی نیز در راه اعزام به ترکیه است.

فواد آکتای، معاون رئیس‌جمهور ترکیه، خبر داد که تیم‌های خود این کشور و مردمی که به یاری شتافته‌اند، در شبانه‌روز اول بیش از هفت هزار نفر از ماندگان زیر آوارها را نجات داده‌اند.

رهبران ده‌ها کشور، از جمله جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان با مردم این کشور ابراز همدردی کرده‌اند.

با اعلام عزای عمومی هفت‌روزه که از سه‌شنبه آغاز شده، تمامی مدارس ترکیه برای یک هفته تعطیل شدند تا دولت و نهادها بتوانند بر کار نجات و امداد تمرکز کنند. پرچم ترکیه در این کشور و در نمایندگی‌های سیاسی جهان نیمه‌افراشته شد.

وخیم‌ترین وضع در مناطق زلزله‌زده زیر کنترل معارضین سوریه

بیشترین تلفات و ویرانی‌های سوریه در پنج استان حلب، حماه، ادلب، لاذقیه و طرطوس گزارش شده است. وضعیت در مناطق وسیعی که در کنترل مخالفان حکومت سوریه است، وخیم‌تر از سایر استان‌ها توصیف شده زیرا معلوم نیست تیم‌های امداد بین‌المللی بتوانند به منطقه برسند.

رائد صلاح، رئیس دفاع غیرنظامی وابسته به معارضین در سوریه، بامداد سه‌شنبه به رویترز گفت دست‌کم صدها خانواده یک‌جا با هم در زیر آوار هستند و «زمان در حال از دست رفتن است».

آقای صلاح تأکید کرد که این سازمان نیازمند کمک اضطراری بین‌المللی است.

سخنگوی سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که بتواند به «سراسر سوریه» کمک کند و «از هر راه ممکن و با هر ابزاری کمک‌ها را در این کشور ارائه کند».

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، و مقامات ارشد سوری در نشست اضطراری روز دوشنبه هفت راهکار برای بسیج و امداد محلی تصویب کردند، اما جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی را نیز به یاری فوری فراخواندند تا از مردم این کشور «در این فاجعه انسانی حمایت کنند».

سوریه اما گزارش‌ها درخصوص درخواست کمک از اسرائیل را رد کرد. با این حال، رادیوی ارتش اسرائیل بامداد سه‌شنبه تأکید کرد که این درخواست از طرف روسیه به اسرائیل منتقل شده و به‌دستور بنیامین نتانیاهو، اسرائیل کماکان برای انتقال کمک به سوریه و احتمال برپایی بیمارستان صحرایی در مرز است.

در بخش‌هایی از شمال غرب سوریه مانند حلب که نیروهای «مستشاری» ایران حضور دارند، جمهوری اسلامی ایران این نیروها را برای کمک بسیج کرده است.

سلمان نواب نوری، سرکنسول ایران در استان حلب، گفت «تمام ظرفیت مستشاری» ما مأموریت گرفته که به امداد مشغول شود. نیروهای حزب‌الله و حشد الشعبی عراق نیز با امکانات ابتدایی و محدود به یاری این مناطق رفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، یک فروند هواپیمای کمک‌های جمهوری اسلامی دوشنبه‌شب به سوریه رسید. عراق و روسیه نیز هر یک شماری هواپیمای حامل کمک راهی سوریه کردند. اما این کمک‌ها همگی برای بخش‌های زیر کنترل دولت مرکزی است.

پادشاه بحرین که یک دهه با رئیس‌جمهور سوریه سخن نگفته بود، دوشنبه‌شب در تماس تلفنی با بشار اسد برای انتقال کمک بحرین ابراز آمادگی کرد.

برگرفته از : راديو فردا