از سرگيری تجمعات اعتراضی در چهلمين روز اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی

همزمان با چهلم محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، دو تن از معترضان اعدام‌شده، شامگاه پنجشنبه شهرهای مختلف ایران بار دیگر صحنه برگزاری تجمعات ضدحکومتی بود.

بر اساس گزارش‌ها و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، معترضان در تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران از جمله مشهد، اصفهان، کرج و سنندج، به خیابان‌ها آمدند.

در تهران، چندین نقطه از شهر، از جمله آریاشهر، میدان انقلاب، بلوار فردوس، خیابان ستارخان و مقابل ایستگاه متروی شریعتی صحنه حضور معترضان است و تظاهرکنندگان شعارهایی از جمله «مرگ بر دیکتاتور» و «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» سر دادند.

همچنین یک ویدئوی منتشر شده حاکی است که نیروهای لباس شخصی در تهران علیه معترضان از گاز اشک‌آور استفاده می‌کنند.

بر اساس ویدئوهای منتشر شده، معترضان در سنندج با افروختن آتش خیابان را مسدود کرده‌اند.

در اراک نیز شعارهایی از جمله «عمامه رهبری، وقتشه که بپری» سر داده شد.

کمی پیش از آغاز این تجمع‌ها، گزارش‌ها از «جو امنیتی» و استقرار نیروهای ضدشورش در مناطق مختلف شهرهای ایران در روز پنج‌شنبه ۲۷ بهمن حکایت داشت.

بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، نیروهای یگان ویژه اوایل روز پنجشنبه در میادین اصلی شهر تهران از جمله منطقه سعادت‌آباد و بازار مستقر شدند.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که حکومت اقدام به اعزام یگان‌های ویژه به مناطق کردنشین ایران از جمله شهر مهاباد کرده است.

اعتراضات سراسری ایران پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداش گشت ارشاد در اواخر شهریورماه آغاز شد و همچنان با گذشت پنج ماه به‌رغم سرکوب خونبار حکومت این جنبش ادامه دارد.

در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، مردم معترض و بسیاری از چهره‌های سیاسی خواستار پایان نظام جمهوری اسلامی شده‌اند.

همپای ایرانیان داخل ایران، ایرانیان خارج از کشور نیز به اعتراضات خود علیه جمهوری اسلامی ادامه می‌دهند.

روز پنجشنبه، تجمع اعتراضی گروهی از ایرانیان مقیم بلژیک در بروکسل، پایتخت این کشور، در چهلم محمد حسینی و محمد‌مهدی کرمی برگزار شد.

این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی به ویژه علی خامنه‌ای با نسبت دادن این اعتراضات به کشورهای خارجی، مدعی ناکام ماندن معترضان شده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در یک سخنرانی، با اشاره به راهپیمایی حکومتی ۲۲ بهمن در سالگرد انقلاب ۵۷، گفته بود: «پیام ملت ایران در این بیست‌و‌دوم بهمن حمایت کامل از انقلاب اسلامی و از نظام جمهوری اسلامی بود.»

بنابر گزارش‌های مستند سازمان‌های حقوق بشری، در جریان اعتراضات سراسری اخیر بیش از ۵۰۰ تن از جمله ده‌ها کودک و نوجوان زیر ۱۸ سال با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی جان باختند و چهار معترض بازداشت‌شده نیز تاکنون اعدام شده‌اند.

سرکوب اعتراضات از سوی جمهوری اسلامیبا واکنش جامعه جهانی به ویژه کشورهای غربی روبه‌رو شده است؛ آمریکا، اتحادیه اروپا، بریتانیا، کانادا و استرالیا در این مدت تحریم‌هایی را علیه اشخاص و نهادهای مسئول در این سرکوب اعمال کرده‌اند.

برگرفته از : راديو فردا