قوه قضاییه جمهوری اسلامی شش زندانی عرب را به اعدام محکوم کرد

عرب‌های اهواز (احوازی) در ایران از دهه ۷۰ خورشیدی، در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی از یک برنامه امنیتی برای تغییر بافت جمعیتی در مناطقی از استان خوزستان خبر دادند. ایران این ادعا را رد کرده اما در سه دهه گذشته فعالان عرب را با زندان، شکنجه و اعدام مجازات کرده است.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی علی مجدم، محمدرضا مقدم، معین خنفری، حبیب دریس، عدنان غیبشاوی و سالم موسوی را که در سال ۱۳۹۷ بازداشت شدند، به اتهام «عضویت در حرکه النضاله العربی لتحریر احواز» به اعدام محکوم کرد.

بر اساس اعلام قوۀ قضائیه ایران، شش نفر از اعضای گروه «حرکة النضال» به اتهام‌ «دست‌داشتن در عملیات مسلحانه در استان خوزستان» در سال‌های ۹۶ و ۹۷، به اعدام محکوم شده‌اند.

ار اف آی: پایگاه خبری میزان وابسته به قوه قضائیه، روز دوشنبه ۱۵ اسفند، گزارش داد افرادی که حکم اعدام آنها در دادگاه انقلاب اهواز صادر شده، علی مجدم، محمدرضا مقدم، معین خنفری، حبیب دریس، عدنان غبیشاوی و سالم موسوی، نام دارند.

قوه قضاییه ایران گروه «حرکة النضال» را یک «گروهک تروریستی» معرفی کرده و مدعی شده است: «اعضای شاخه نظامی این گروهک که دستورات سرکردگان ساکن اروپای خود نظیر حبیب نبگان و حبیب‌الله چعب را اجرا می‎‌کردند، در عملیات‌های جداگانه دو بسیجی به نام‌های علی صالحی مجد و یونس بحر را در آبادان و یکی از کارکنان نیروی انتظامی به نام الله‌نظر صفری و یک سرباز وظیفه به نام محمدرضا رفیعی‌نسب را در بندر امام خمینی کشته‌اند».

قوه قضاییه ایران همچنین مدعی شده است که «دو نفر از اعضای محکوم به اعدامِ این گروه، بار‌ها به امارات سفر کرده و در آنجا با سرپل‌های گروهک دیدار و مبالغ مورد نظر برای عملیات‌ها را دریافت کرده‌اند».

دستگاه قضایی ایران مدعی شده است: «حبیب نبگان یکی از سرکردگان اصلی گروهک حرکه النضال که در اروپا به سر می‌برد و توسط دستگاه امنیتی دانمارک به اتهام جاسوسی به نفع عربستان سعودی و حمایت از اقدامات تروریستی دادگاهی شد، به صورت مستمر با عناصر داخلی گروهک در ارتباط بوده و دستورات لازم را خطاب به آن‌ها صادر می‌کرده است.»

قوه قضائیه ایران همچنین یکی از اتهامات دیگر این گروه را «اختلاف‌افکنی میان اقوام مختلف در خوزستان» عنوان کرده است.

قوه قضائیه ایران در توضیح اتهامات شش نفری که از گروه حرکة النضال به اعدام محکوم شده اند، اعلام کرد که بر اساس رای صادره، این افراد به اتهام «سرکردگی و عضویت در گروه باغی شاخه نظامی گروهک حرکه النضال العربی داخل ایران» و نیز به جهت «مقابله مسلحانه با اساس نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق اقدامات تروریستی» محکوم به اعدام شده‌اند.

 به گزارش خبرگزاری میزان، این حکم «غیرقطعی» و «در دیوان عالی کشور قابل فرجام‌خواهی» است.

دادگاه انقلاب اهواز در حالی حکم اعدام این شش نفر را صادر کرده است که از روند دادرسی و برگزاری دادگاه این متهمان اطلاعات دقیقی منتشر نشده است.

همچنین حبیب فرج‌‌الله چعب ملقب به حبیب اسیود رهبر سابق گروه النضال نیز در دادگاه انقلاب تهران در حال محاکمه است و آخرین جلسۀ دادگاه او در آبان ماه سال جاری برگزار شد.

او با اتهاماتی چون «افساد فی‌الارض از طریق تشکیل و اداره جنبش النضال» و نیز «طراحی و اجرای عملیات‌های تروریستی در خوزستان» و «تخریب اموال عمومی به قصد مقابله با نظام» روبرو شده است که بر اساس قوانین جمهوری اسلامی احتمال صدور حکم اعدام را برای وی در پی دارد.

این در حالی است که کارشناسان و مدافعان حقوق بشر، خواستار توقف صدور حکم اعدام در ایران شده و از روند رسیدگی قضایی به پرونده‌هایی اینچنین انتقاد کرده اند.

***

زمانه: سرکوب همیشگی عرب‌ها در ایران

در گزارش مرکز رسانه ای قوه قضاییه از فرج الله چعب (حبیب اسیود) به عنوان یکی از رهبران حرکه النضاله العربی لتحریر الاحواز (جنبش عربی برای آزادی اهواز) به عنوان رابط با متهمان محکوم شده به اعدام نیز نام برده شده است.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در پاییز ۱۳۹۹ حبیب اسیود را از ترکیه ربودند و به ایران منتقل کردند.

او در بازداشتگاه تحت شکنجه به اعتراف اجباری مجبور و در چند جلسه محاکمه شد. نماینده دادستان برای حبیب اسیود که شهروندی سوئد را هم دارد، اشد مجازات را درخواست کرده است.

حرکه النضاله العربی لتحریر الاحواز یک گروه جدایی خواه است. جمهوری اسلامی ایران این گروه را به نزدیکی به عربستان سعودی متهم می‌کند و بر بنیاد گزارش پلیس دانمارک، برای ترور برخی از اعضای آن این کشور اقدام کرده است.

عرب‌های اهواز (احوازی) در ایران از دهه ۷۰ خورشیدی، در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی از یک برنامه امنیتی برای تغییر بافت جمعیتی در مناطقی از استان خوزستان خبر دادند. ایران این ادعا را رد کرده اما در سه دهه گذشته فعالان عرب را با زندان، شکنجه و اعدام مجازات کرده است.

در گزارش مرکز رسانه ای قوه قضاییه شش متهم محکوم شده به اعدام و حرکه النضال به «اختلاف افکنی در میان اقوام» هم متهم شده‌اند.

استان خوزستان در دهه ۸۰ و ۹۰ خورشیدی از مهمترین کانون های اعتراضات صنفی، محیط زیستی و هویتی بود. در اردی‌بهشت ۱۴۰۱ شورش گرسنگان از برخی شهرهای خوزستان آغاز شد. پیش از آن نیز اعتراضات گسترده ای در تابستان ۱۴۰۰ نسبت به سیاست‌های تقسیم منابع آبی در بسیاری از شهرهای خوزستان رخ داده بود.

در آبان ۱۳۹۸ ماهشهر در استان خوزستان یکی از خونین ترین سرکوب ها را تجربه کرد که با‌گذشت بیش از سه سال از زمان وقوع آن هنوز تمامی ابعاد این سرکوب روشن نشده است.

سال ۱۳۹۷ اعتراضات کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران (فولاد اهواز) و نیشکر هفت تپه اهواز و شوش را به دو کانون اعتراضات کارگری رادیکال بدل کرد.

پیش از آن در دی ۱۳۹۶ اعتراضات به گرانی در شهرهای خوزستان گسترده گزارش شد.

تحمیل فقر، به حاشیه راندگی و تحقیر در رسانه‌های عمومی و عرب ستیزی پنهان در بخش حکومتی و غیرحکومتی ایران، عرب‌ها در استان خوزستان را به یکی از گروه‌های تحت ستم بدل کرده است.

دوم اسفند ۱۴۰۱ دستگاه قضایی ایران حسن عبیات، زندانی سیاسی که از سال ۱۳۹۰ حبس کرده بود را به اتهام عضویت در گروه‌های مخالف نظام اعدام کرد.