اعدام کولبر کرد محی‌الدین ابراهیمی، آخرين جمعه‌ی اعتراضی سال در زاهدان و اعدام جمعی جديد در اروميه

در همین راستا، روز پنج‌شنبه سازمان حقوق بشر ایران، گزارش داد که در ۷۵ روزی که از سال جدید میلادی می‌گذرد، ۱۳۸ اعدام در ایران انجام شده‌است.

محی‌الدین ابراهیمی، کولبر عضو حزب دموکرات کردستان، به‌اتهام «بغی» به‌دار آویخته‌شد. © réseaux sociaux

محی‌الدین ابراهیمی، کولبر کرد در ارومیه اعدام شد

محی‌الدین ابراهیمی، کولبر عضو حزب دموکرات کردستان، پس از پنج سال حبس به‌اتهام «بغی» به‌دار آویخته‌شد.

ار اف آی: به‌گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، این زندانی ۴۳ ساله اهل اشنویه سحرگاه جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ در زندان مرکزی ارومیه، اعدام شد.

در این گزارش افزوده‌شد که محی‌الدین ابراهیمی، روز چهارشنبه «به‌بهانه اعزام به دادگاه» به دفتر نگهبانی فراخوانده‌ و از آن‌جا جهت اجرای حکم به سلول انفرادی زندان مرکزی ارومیه منتقل شده‌بود.

او در آبان ۱۳۹۶ در حین کولبری، توسط ماموران مورد اصابت گلولە قرار گرفت و بە‌شدت زخمی شد.

محی‌الدین ابراهیمی، در پی بازداشت و حبس، در مهر ۱۳۹۷ به‌اتهام «بغی از طریق عضویت در حزب دموکرات کردستان ایران» به اعدام محکوم شد.

این پرونده در پی «اعتراض متهم» و برپایه «نقض در تحقیقات» یک‌بار دیگر دی‌ماه ٩٨ در شعبه دوم دادگاه انقلاب ارومیه بررسی و این شهروند ایرانی بازهم محکوم به اعدام شد.

برپایه گزارش‌ها خانواده آقای ابراهیمی در روز پنج‌شنبه ۲۵ اسفند برای واپسین‌بار موفق به دیدار با او شده‌بودند، اما در بدو بامداد جمعه، فرماندار و شهردار اشنویه در تماس با این خانواده «از توقف اجرای حکم» خبر دادند.

خبرها حاکی‌است که به‌خلاف اظهارات این دو مقام منطقه‌ای، طی تماسی که در ادامه با خانواده ابراهیمی گرفته‌شد، از آن‌ها خواسته‌ شده‌است که برای تحویل پیکر محی‌الدین، به زندان ارومیه مراجعه کنند.


کانال تلگرامی VOZ ندای زاگرس: عکسی به یاد ماندنی از سه جانباخته جنبش کوردستان در زندان مرکزی ارومیه (زندان دریا)

عکسی به یاد ماندنی از سه جانباخته جنبش کوردستان در زندان مرکزی ارومیه (زندان دریا)
مشخصات این سه زندانی سیاسی از راست: زنده‌یاد عثمان_مصطفی‌پور که بعد از سپری کردن ۲۴ سال زندان، بعد از آزادی سرانجام در سال ۲۰۲۱ به علت کرونا جانباخت. زنده‌یاد محی‌الدین_ابراهیمی که بامداد جمعه ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۱، مخفیانه در زندان مرکزی ارومیه اعدام شد. زنده‌یاد هدایت_عبدالله‌پور که در ماه ژوئن ۲۰۲۰، مخفیانه در زندان مرکزی ارومیه اعدام شد.
– برگرفته از کانال تلگرامی VOZ ندای زاگرس

سازمان هه‌نگاو: حسین سلطانی علی‌آبادی هشتمین اعدامی روز جمعه در زندان ارومیه است

ار اف آی: با اعلام نام حسین سلطانی علی‌آبادی، سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، خبر داد که شمار اعدام‌شدگان روز جمعه ۲۶ اسفند، در زندان ارومیه، دست‌کم ۸ تن بوده‌است. ۷ تن از این شهروندان، با اتهاماتی مرتبط با مواد مخدر، به‌دار آویخته شدند.

برپایه گزارشی که توسط این سازمان حقوق بشری منتشر شد، حکم اعدام شهروند کرد ۵١ ساله اهل بوکان، در سحرگاه امروز اجرا شده‌است..

یک منبع مطلع، اظهار کرده‌است که این زندانی، ده سال پیش برپایه اتهاماتی در راستای «جرایم مرتبط با مواد مخدر» بازداشت شده‌بود.

آقای سلطانی علی‌آبادی که توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به اعدام محکوم شده بود، در حدود دو ماه پیش، از زندان بوکان به زندان ارومیه منتقل شد.

او ششمین شهروندی است که روز جمعه با اتهامی در زمینه مواد مخدر، در ایران اعدام شد. در ساعات نخستین امروز، نام فروهر عباس‌نژاد، یاسین رشیدی، محمد ایوبیان، جهانبخش رادلویی و حسن عمری، نیز به‌عنوان اعدام‌شدگان با اتهاماتی مشابه، رسانه‌ای شد.

روز جمعه همچنین نسرین (نسیم) نیازی، یک شهروند دیگر کرد، نیز در زندان ارومیه به‌دار آویخته‌شد که تاکنون اطلاعاتی دقیق در مورد اتهام و پرونده‌اش منتشر نشده‌است.

منابعی از بند زنان زندان، به‌ هه‌نگاو گفته‌اند که خانم نیازی به‌اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» به اعدام محکوم شده‌بود. اما این سازمان حقوق بشری اعلام کرد که مستقلا قادر به تایید این خبر نیست.

مولوی عبدالحمید: نگاه دینی بین اقوام برابری ایجاد نکرده است

در ۲۴مین جمعه اعتراضی در زاهدان، مولوی عبدالحمید تاکید کرد که بن‌بست‌ها و مشکلات ایران از نگاه امنیتی و نظامی ناشی می‌شود. او گفت ملت ایران رنگین‌کمانی است اما نگاه دینی بین اقوام برابری و مساوات برقرار نکرده است.

دويچه‌وله: امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های روز ۲۶ اسفند، آزادی بیان برای شهروندان را ضروری دانست و گفت: «سر دادن هر شعاری آزاد است اما توهین و بی‌احترامی در مرام ما نیست. مردم می‌توانند صدایشان را بلند و خواسته‌هایشان را فریاد بزنند.»

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی با اشاره به محرومیت بخش بزرگی از جمعیت کشور از مشارکت در مدیریت امور افزود: «چیزی که در ایران اتفاق افتاد بخاطر نگاه مذهبی بود، مذهب یک شعبه از دین است مذهب یعنی برداشت. دین، دایره آن وسیع‌تر است. دید مذهبی در ایران حاکم شد، دید و نظر را محدود کرد، برنامه‌ریزی‌ها را محدود کرد. تمام این فریادها که اهل سنت، شیعه و سایر ادیان و همه مردم ایران فریاد می‌زنند بخاطر این محدودیت است.»

حاضران در مسجد مکی، پلاکاردهایی به دست داشتند با نوشته‌هایی چون “زندانی سیاسی آزاد باید گردد”. در راهپیمایی پس از نماز نیز معترضان شعار دادند: «ایرانی باغیرت حمایت حمایت». تصاویری در توییتر “حال‌وش” همر‌سان شده که از جمله پلاکاردی را با این مضمون نشان می‌دهد: «انقلاب مثل سیبی نیست که وقتی برسد از درخت بیفتد. ما باید مجبور به افتادنش کنیم.»

مولوی عبدالحمید در بخشی از سخنان خود گفت: «هیچ کشوری در جهان پیشرفت نمی‌کند اگر نگاه به مسائل، امنیتی باشد. با این نگاه کشور به زانو در می‌آید و اقتصاد فلج می‌شود. کشور نباید امنیتی و نظامی اداره شود اما الان همه پست‌ها و مقام‌ها در دست افراد نظامی است. پلیس نباید در خیابان دیده بشود. در بسیاری از کشورها که امنیت بالا است، پلیسی در خیابان نیست زیرا اعتماد عمومی بین مردم و حکومت زیاد است.»

او خواهان روی کار آمدن حکومتی ملی در ایران شد که همه اقوام و مذاهب را بر اساس توانایی و دانش آنها لحاظ کند. مولوی عبدالحمید راه حل مشکلات ایران و رهایی از بن بست کنونی را “نگاه بزرگ و فراگیر ملی” دانست.

پس از نماز جمعه مردم زاهدان در مسیر بازگشت به خانه‌ها راهپیمایی کردند و شعارهای اعتراضی و ضد حکومتی دادند. روی یکی از پلاکاردها نوشته شده بود: «سکوت تو یعنی حمایت از ظلم و ظالم.»

اکانت حال‌وش که اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، با انتشار تصاویری از دیوارنویسی‌های زنان بلوچ و تاکید بر حضور پررنگ آنها در اعتراضات جاری، از دستگیری خشونت‌آمیز پنج شهروند بلوچ در زاهدان و انتقال آنها به مکان نامعلوم خبر داد. این بازداشت‌ها پنجشنبه ۲۵ اسفند انجام شده‌اند.

در تیراندازی به شهروندان بلوچ در هشتم مهر ۱۴۰۱، طبق گزارش‌های متعدد نهادهای حقوق بشری بیش از ۱۰۰ نفر کشته شدند. معترضان نمازگزارانی بودند که در اعتراض به تجاوز فرمانده انتظامی منطقه به یک دختر بلوچ، شعار می‌دادند. بعد از این سرکوب تا کنون، هر جمعه نمازهای اعتراضی در زاهدان برگزار می‌شود. مولوی عبدالحمید بارها رهبر جمهوری اسلامی را مسئول این سرکوب و جان باختن شهروندان بلوچ دانسته است.

هم‌زمان سپاه پاسداران و رسانه‌های حکومتی ایران کارزار تبلیغاتی گسترده‌ای علیه مولوی عبدالحمید به راه انداخته‌ و او را از جمله “عنصر عربستان” می‌خوانند.