شادباش نوروزی کانون نویسندگان ایران

در سالی که گذشت وضعیت آزادی بیان، هم‌چون گذشته، فقط حکایت مکرر سانسور کتاب و نمایش و موسیقی و حق بیان و گردش آزادانه‌ی اطلاعات نبود بلکه حکایت حاکمیتی هم بود که از به‌کارگیری جنایت‌بارترین شیوه‌های سرکوب ابایی ندارد

شادباش نوروزی کانون نویسندگان ایران

ببین چگونه از گلی

خزان باغ ما بهار می‌شود!

نوروز، جشن سال نو خورشیدی، شکوفایی طبیعت است و نمادِ پیروزی انسان بر سرما، تاریکی، جهل و خشونت که گذشتگان ما هزاران سال آن را سینه به سینه و نسل به نسل پاس داشته‌اند.

در سالی که گذشت شاهد یکی از پیشروترین جنبش‌های آزادی‌خواهی بودیم که بار دیگر به حاکمیت‌ سرکوب و خفقان یادآوری کرد حقی که سال‌ها به ضرب‌ و زورِ بازداشت و پرونده‌سازی و شکنجه و اعدام گرفته شود نه فروخوردنی است نه فراموش‌شدنی، تنها فرصتی دوباره می‌جوید تا یک‌پارچه و هم‌صدا رخ نماید و نوید دهد که چیرگی حاکمان پوشالی را یارای ایستادن برابر اراده مردمی نیست.

در سالی که گذشت وضعیت آزادی بیان، هم‌چون گذشته، فقط حکایت مکرر سانسور کتاب و نمایش و موسیقی و حق بیان و گردش آزادانه‌ی اطلاعات نبود بلکه حکایت حاکمیتی هم بود که از به‌کارگیری جنایت‌بارترین شیوه‌های سرکوب ابایی ندارد، اگرچه گاه زیر فشار مبارزه بی‌امان مردم به‌جان‌آمده ناگزیر شود روزنه‌ای کوچک برای رهایی برخی دربندان بگشاید.

اینک، اما، بهار در راه است! پس همراه با همه‌ی جان‌های عاشق و امیدوار نوروز را پاس می‌داریم و آرزو می‌کنیم در سال پیش رو شاهد بازایستادن رشد افسارگسیخته‌ی تورم و گرانی باشیم، نه احکام سنگین ناعادلانه و یورش‌های امنیتی به خانه‌های مردم، بلکه برچیدن بساط بند و سرکوب. آرزو می‌کنیم نه از بلایای طبیعی خبری باشد نه از بلایای ساختگی از آن دست که گریبان دختران دانش‌آموز را گرفت. امید می‌بندیم به شور آزادی‌خواهی مردم که، بی‌برگشت به گذشته‌، آزادی بیان بی‌هیچ حصرواستثنا را خواستی همگانی سازد.

کانون نویسندگان ایران نوروز را به مردم ایران و دیگرانی که در هر گوشه‌ی جهان نوروز را جشن می‌گیرند، به‌ویژه به آسیب‌دیدگان و خانواده‌های جان‌باختگان جنبش آزادی‌خواهی این‌سال و به زنان آزادی‌خواه که بذر امید می‌کارند شادباش می‌گوید.

کانون نویسندگان ایران

۲۸ اسفند ۱۴۰۱