حمله پلیس اسرائیل به مسجد الاقصی در بامداد چهارشنبه

شاهدان فلسطینی گفتند که نیروهای پلیس با تجهیزات کامل ضد شورش به محوطه مسجد وارد شده‌اند. آن‌ها همچنین گفتند که پلیس اسرائیل با شلیک گلوله‌های پلاستیکی و استفاده از شوکر شماری از شماری از حاضران در مسجد الاقصی را زخمی کردند.

درگیری‌های جدید در مسجد الاقصی؛ پلیس اسرائیل: بیش از ۳۵۰ فلسطینی بازداشت شدند

يورونيوز: پلیس اسرائیل بامداد چهارشنبه به مسجد الاقصی در بیت‌المقدس حمله و اقدام به پرتاب بمب‌های صوتی به داخل مسجد کرد.

در جریان این حمله شماری از فلسطینی‌های معتکف و در حال عبادت مجروح و شماری هم توسط پلیس اسرائیل بازداشت شدند. پلیس اسرائیل اعلام کرد که بیش از ۳۵۰ فلسطینی را در محوطه مسجد الاقصی بازداشت کرده است.

اندکی پس از حمله نظامیان اسرائیلی به مسجد الاقصی، چندین موشک از شمال نوار غزه به سمت اسرائیل شلیک شد که حمله هوایی اسرائیل به این منطقه را در پی داشت.

درگیری در مسجد الاقصی پیش از اواسط ماه رمضان و زمانی که یهودیان برای جشن عید پسح آماده می‌شدند، رخ داده است. درگیری‌های جدید در بیت‌المقدس در حالی رخ داده است که تنش میان فلسطینی‌ها و اسرائيلی‌ها در ماه‌های گذشته به طور مرتب در حال افزایش بوده است.

این درگیری، نگرانی‌ها از تکرار حوادث گذشته مانند سال ۲۰۲۱ میلادی را افزایش داده است، زمانی که اعتراض‌ها و خشونت در بیت‌المقدس به شکل‌گیری درگیری‌های جدی‌تر انجامید و جنگی ۱۱ روزه میان اسرائيل و حماس شکل گرفت.

پلیس اسرائیل اعلام کرد که نیروهایش پس از سنگ‌پراکنی چند جوان، برای برخورد با آن‌ها وارد محوطه مسجد الاقصی شده‌اند.

این در حالی است که شاهدان فلسطینی گفتند که نیروهای پلیس با تجهیزات کامل ضد شورش به محوطه مسجد وارد شده‌اند. آن‌ها همچنین گفتند که پلیس اسرائیل با شلیک گلوله‌های پلاستیکی و استفاده از شوکر شماری از حاضران در مسجد الاقصی را زخمی کردند.

یکی از شاهدان فلسطینی به آسوشیتدپرس گفت که در پی این درگیری، اسرائيل ورودی‌های مسجد الاقصی را مسدود کرد و اجازه ورود به این منطقه را برای نمازگزاران مرد زیر ۵۰ سال صادر نکرد.

از زمان روی کار آمدن دولت راست افراطی جدید بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در اواخر سال گذشته، تنش‌ها میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها به طور مرتب افزایش یافته است.

پلیس اسرائیل تحت نظارت ایتامار بن گویر، یک افراطی ملی‌گرا با سابقه لفاظی‌های خصمانه علیه فلسطینی‌ها است.

جنبش مقاومت اسلامی، حماس در پی حمله پلیس اسرائیل به نمازگزاران خواستار تظاهرات گسترده در غزه شد. برخی از گزارش‌ها از حرکت معترضان فلسطینی به سمت مرز غزه و اسرائیل حکایت دارند.

دو گروه مبارز فلسطینی حماس و جهاد اسلامی همچنین از فلسطینی‌ها خواستند با تجمع در اطراف مسجد الاقصی با نیروهای اسرائیلی مقابله کنند.

واکنش‌ها به درگیری‌های تازه در بیت‌المقدس

تشکیلات خودگردان فلسطین هم با محکوم کردن حمله پلیس اسرائیل به نمازگزاران فلسطینی، چنین اقدامی را فراتر از همه خطوط قرمز ارزیابی کرد که می‌تواند منجر به یک انفجار بزرگ شود.

در همین زمینه، پادشاهی اردن با محکوم کردن حمله اسرائیل به نمازگزاران فلسطینی، نسبت به عواقب آن هشدار هشدار داد و اسرائیل را مسئول امنیت مسجدالاقصی دانست.

هم‌زمان با وقوع درگیری در بیت‌المقدس، ارتش اسرائیل از درگیری در یک شهر فلسطینی در کرانه باختری اشغالی خبر داد.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، دست‌کم ۸۸ فلسطینی در سال جاری در اثر تیراندازی نیروهای اسرائیلی کشته شده‌اند. حملات فلسطینی‌ها به اسرائیل هم در همین مدت ۱۵ کشته برجای گذاشته است.