يکروز پس از اعتراضات گسترده مردم سقز: اعتصاب بازار و کسبه و تعطيلی مدارس درپی بايکوت دانش آموزان

امروز تمامی مدارس شهرستان سقز از طرف دانش آموزان به منظور حمايت و همراهی با اعتصاب عمومی بازار و کسبه، بايکوت شده و تعطيل هستند.

بنا به اطلاعات رسيده از سقز، به دنبال اعلام اعتصاب عمومی کسبه و بازار اين شهر، امروز تمامی مدارس شهرستان سقز از طرف دانش آموزان به منظور حمايت و همراهی با اعتصاب عمومی بايکوت شدند.

گزارشات گوناگون:

بی بی سی :گزارش‌ها از اعتصاب کسبه در سقز در اعتراض به «مسمومیت» دانش‌‌آموزان

گزارش‌ها از اعتصاب کسبه در سقز در اعتراض به «مسمومیت» دانش‌‌آموزان
بر اساس گزارش‌هایی که از سقز منتشر شده بعضی کسبه و بازاریان در سقز دست به اعتصاب زده‌اند. در پی مسمومیت دانش‌آموزان در این شهر، دیروز گروهی از ساکنان این شهر به خیابان‌ها آمد‌ند. تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی از مقابل مدرسه معراج سقز منتشر شده جمعیتی را نشان می‌داد که در مقابل مقابل مدارس تجمع کرده‌ بودند و شعار «مرگ بر خامنه‌ای» می‌دادند. معین‌الدین سعیدی، نماینده مجلس شواری اسلامی خواستار استفاده از ظرفیت دوربین‌ها برای کشف عوامل مسمومیت دانش‌آموزان شده است.

اعتراضات مردم در سقز با شعار «مرگ بر خامنه‌ای»، در پی مسمومیت‌ دختران در چندین مدرسه دیگر

اعتراضات مردمی در سقز، زادگاه مهسا امینی، در پی بروز دوباره مسمومیت‌های مشکوک در چند مدرسه دخترانه دیگر

رادیو فردا: موج دوم مسمومیت‌های مشکوک در مدارس دخترانه کشور که پس از تعطیلات نوروزی آغاز شده، همچنان ادامه دارد و گزارش‌های جدیدی از وقوع این مسمومیت‌ها در مدارس سقز منتشر شده است.

پایگاه خبری هه‌نگاو، که اخبار مربوط به مناطق کردنشین را پوشش می‌دهد، روز یکشنبه ۲۰ فروردین از وقوع مسمومیت‌های مشکوک در دست‌کم شش مدرسه دخترانه شهر سقز در استان کردستان خبر داد.

بر اساس این گزارش، دبیرستان‌های دخترانه طالقانی، معارج و سمیه در سقز از جمله مدارسی بودند که روز یک‌شنبه «به‌طور هم‌زمان هدف حملات شیمیایی قرار گرفته و شمار زیادی از دانش‌آموزان مسموم و به مراکز درمانی منتقل شده‌اند».

این پایگاه خبری همچنین نوشت «نیروهای یگان ویژه در سطح خیابان‌های این شهر مستقر شده و مردم نیز شعارهای ضد حکومت سر می‌دهند».

هم‌زمان حساب توئیتری +۱۵۰۰تصویر نوشت که پس از مسمومیت دانش‌آموزان در مدرسه دخترانه معراج در سقز، «مردم مقابل مدرسه جمع شده‌اند و شعار مرگ بر خامنه‌ای می‌دهند».

برخی منابع خبری هم از درگیری مردم معترض و والدین دانش‌آموزان در مقابل مدرسه دخترانه معراج سقز با نیروهای امنیتی خبر داده و گزارش کرده‌اند که در پی این تنش، «نیروهای امنیتی چند تن از شهروندان را بازداشت کردند و مسیرهای منتهی به خیابان شهناز را که مدرسه در آن واقع است، مسدود کرده‌اند.

دست‌کم شش مدرسه دخترانه در سقز هدف حملات شیمیایی قرار گرفت

زمانه: پس از حمله شیمیایی به مدرسه دخترانه معراج در سقز، نیروی انتظامی در محل حاضر شد، اما مردم خشمگین نیروهای سرکوب را فراری دادند.

در تداوم حملات شیمیایی و سریالی به مدارس و مسمومیت دختران دانش‌آموز، امروز یکشنبه ۲۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۲، دست‌کم شش مدرسه دخترانه در سقز و زیویه در استان کردستان هدف حملات شیمیایی قرار گرفتند و فضای شهرستان سقز به «شدت ملتهب» گزارش شده است.

بنا بر اطلاعاتی که از طریق یک منبع آگاه در این رابطه به دست زمانه رسیده است، صبح امروز مدارس طالقانی، سمیه، معراج، بنت‌الهدی صدر، استقلال در سقز و مدرسه عصمت در زیویه مورد حملات شیمیایی قرار گرفتند و ده‌ها دانش‌آموزان دختر بر اثر استنشاق گازهای سمی دچار مسمومیت و به بیمارستان منتقل شدند.

در همین ارتباط نیز شبکه حقوق بشر کردستان گزارش کرده است که همزمان با تجمع خانواده‌ها مقابل مدارس و بیمارستان شهرستان سقز، نیروهای یگان ویژه در خیابان‌های اصلی شهر مستقر شده‌اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان و خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران بازداشت تعدادی از معترضان و خانواده‌های دانش‌آموزان را در سقز تأیید کردند، اما تا لحظه تنظیم این گزارش، اطلاع دقیقی از شمار معترضان بازداشتی یا هدف قرار دادن آن‌ها از سوی نیروهای سرکوب در دست نیست.

در این خصوص نیز ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد، خانواده‌ها و سایر معترضان به این حملات شعارهای ضد حکومتی سر می‌دهند.

در یکی از این ویدئوهای منتشر شده مقابل مدرسه معراج سقز، راوی پشت دوربین با اشاره به مسمومیت دختران دانش‌آموز، جمهوری اسلامی را «عامل اصلی» آن معرفی می‌کند و همزمان نیز صدای شعار، «مرگ بر خامنه‌ای» از سوی معترضان به گوش می‌رسد.

منبع آگاه زمانه می‌گوید که در اثر حملات شیمیایی به مدرسه معراج در محله «شاناز» در سقز دست‌کم ۱۰۰ دانش‌آموز دختر دچار مسمومیت شدند و به بیمارستان خمینی، مراکز درمانی تأمین اجتماعی و شفا منتقل شدند. هم‌چنین منبع آگاه زمانه می‌گوید که تاکنون حال ۲۴ تن از این دانش‌آموزان «وخیم» گزارش شده است:

نیروهای سرکوب خیابان‌ها را مسدود کردند و با خانواده‌های نگران دانش‌آموزان در محله «شاناز» درگیر شدند. هم‌چنین نیروهای سرکوب برای متفرق کردن دیگر معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کردند و درها و شیشه‌های مدرسه معراج را شکستند و به سمت مردم تیراندازی کردند.

حملات شیمیایی به مدارس عمدتا دخترانه در ایران از آذرماه سال گذشته آغاز شده و در اسفند ماه شدت گرفت. با وجود اینکه صدها مورد حمله شیمایی به مدارس صورت گرفته و هزاران دانش‌آموز به دنبال آن به بیمارستان منتقل شدند، مقامات ایران واکنش جدی به آن نشان نداده‌اند و بی‌مسئولیتی حاکمیت برای پایان دادن به این حملات شیمیایی به کودکان و نوجوانان کماکان ادامه دارد.

علی خامنه‌ای اواخر اسفند دستور پیگیری این حملات را داد اما از آن زمان هم هیچ گزارشی درباره عوامل این حمله‌ها منتشر نشده و هیچ‌اقدام پیشگیرانه‌ای برای جلوگیری از آن انجام نشده است.

به تأیید مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی هدف از این حملات واکنش روانی عمومی، ایجاد ترس و در نهایت بسته‌شدن مدارس دخترانه و جلوگیری از تحصیل دختران بوده است.

بسیاری از فعالان مسموم‌کردن دختران در مدارس را واکنشی از سوی گروه‌های وابسته به حکومت جمهوری اسلامی اعم از گروه‌های مذهبی، به اعتراضات دختران و زنان به آپارتاید جنسیتی در ایران می‌دانند.
در نخستین مورد گزارش‌شده در سال ۱۴۰۲ روز دوشنبه ۱۴ فروردین هم پنج دختر دانش‌آموز مدرسه «۲۲ بهمن» واقع در بخش محمدیار در شهرستان نقده هدف حمله شیمیایی قرار گرفته و به بیمارستان منتقل شدند.