تظاهرات در گرجستان؛ هزاران نفر علیه دولت شعار دادند

هزاران نفر از شهروندان گرجستان روز یکشنبه (۹ آوریل) با تجمع مقابل پارلمان در شهر تفلیس، پایتخت این کشور، علیه سیاست‌های دولت تظاهرات کرده و نسبت به محدود شدن دموکراسی در کشور اعتراض کردند.

دويچه‌وله: هزاران نفر در تفلیس در پاسخ به فراخوان‌ حزب “جنبش اتحاد ملی”‌، بزرگترین حزب اپوزیسیون گرجستان، به خیابان‌ها آمدند و علیه سیاست‌های دولت اعتراض کردند. معترضان خواستار آزادی میخائیل ساکاشویلی، رئیس‌جمهور سابق، شدند.

معترضان که پرچم‌های گرجستان، اوکراین و اتحادیه اروپا را در دست داشتند، شعارهایی را در حمایت از میخائیل ساکاشویلی، رئیس‌جمهور سابق گرجستان که اکنون زندانی است، سر دادند. ساکاشویلی اواخر سال ۲۰۲۱ پس از بازگشت از تبعیدی چند ساله به گرجستان، به اتهام سوءاستفاده از قدرت دستگیر شد. او سال‌های تبعید را عمدتا در اوکراین سپری کرده و تابعیت این کشور را نیز کسب کرده بود.

ساکاشویلی که اینک در حال گذراندن دوران محکومیت شش ساله خود است، گفته در زندان او را آزار جسمی می‌دهند، به مرگ تهدید کرده‌اند و اجازه خوابیدن به او نمی‌دهند. سازمان‌های حقوق بشری اتهامات وارده به میخائیل ساکاشویلی را رد کرده و می‌گویند حکم صادره برای او سیاسی بوده است. تظاهرکنندگان در مقابل پارلمان خواستار آزادی همه زندان سیاسی و همچنین اجرای اصلاحاتی شدند که شرایط را برای نامزدی گرجستان جهت عضویت در اتحادیه اروپا تسهیل می‌کنند.

گرجستان از مدت‌ها پیش به دنبال عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو بوده است اما اخیرا چندین اقدام دولت این نگرانی را افزایش داده که این کشور ممکن است به روسیه روی آورد. حزب “رؤیای گرجستان” که حزب حاکم در این کشور به شمار می‌رود، اکثریت مطلق پارلمان را در اختیار دارد.

منتقدان می‌گویند دولت با متهم کردن و به زندان انداختن مخالفان، ساکت کردن رسانه‌های مستقل، همکاری مخفیانه با کرملین و همچنین خارج کردن کشور از مسیر عضویت در اتحادیه اروپا، در حال رقم زدن آینده‌ای تیره برای گرجستان است.

گئورگی مارگولاشویلی، رئیس‌جمهور سابق گرجستان، با حضور در بین مخالفان، در سخنرانی خود مقابل پارلمان دولت کنونی را متهم به پیروی و اطاعت از روسیه کرده و گفت: «این وظیفه ماست تا میهن‌مان را از دست‌نشاندگی روسیه خارج کنیم. ما مردمی آزادی‌خواه و بخشی از خانواده اروپایی هستیم و بردگی روسیه را قبول نمی‌کنیم.»

ماه گذشته ده‌ها هزار نفر از شهروندان گرجستان در اعتراض به لایحه‌بحث‌برانگیز “عوامل خارجی” به خیابان‌ها آمدند. این طرح مشابه قانونی است که کرملین در سال ۲۰۱۲ برای سرکوب رسانه‌ها و تشکل‌های منتقد به تصویب رساند و حزب حاکم گرجستان در پی آن بود تا آن را در پارلمان به تصویب برساند. با شدت گرفتن اعتراضات حزب “رؤیای گرجستان” از این لایحه عقب‌نشینی و اعلام کرد که آن را پس می‌گیرد.

هزاران معترض در گرجستان خواستار عضویت این کشور در اتحادیه اروپا شدند

هزاران معترض گرجستانی یکشنبه در برابر پارلمان این کشور در تفلیس تظاهرات کرده‌اند.

بی بی سی: معترضان به طرفداری دولت گرجستان از روسیه و محدود شدن دموکراسی در این کشور اعتراض داشتند.

آنها همچنین دولت را به زندانی کردن مخالفان و تعطیل کردن رسانه‌های مستقل متهم می‌کنند.

معترضان همچنین خواهان آزادی میخاییل ساکاشویلی، رییس‌جمهوری اسبق گرجستان از زندان هستند.

آقای ساکاشویلی که در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ برای دو دوره رییس‌جمهوری گرجستان بود، در حال گذراندن محکومیت زندان ۶ ساله خود به جرم « سوءاستفاده از قدرت»‌ است.

گروه‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر با رد محکومیت آقای ساکاشویلی می‌گویند حکم او سیاسی است.

آقای ساکاشویلی در ماه‌های گذشته دست به اعتصاب غذا زده و می‌گوید از ۲۰ بیماری رنج می‌برد.

دولت گرجستان او را متهم کرده که برای آزادی زودهنگام دروغ می‌گوید.

پیوستن به اتحادیه اروپا

تظاهرکنندگان به همراه خود پرچم‌های گرجستان، اوکراین و اتحادیه اروپا را حمل می‌کردند.

لوان خابشویلی، دبیرکل حزب جنبش ملی در سخنانی از دولت خواست تا إصلاحات مورد نظر اتحادیه اروپا را به اجرا بگذارد.

نظرسنجی‌ها بیانگر تمایل مردم این کشور برای پیوستن به اتحادیه اروپاست.

دولت گرجستان هم بر پیوستن به این اتحادیه تاکید دارد اما مخالفان می‌گویند سیاست‌های تفلیس مانع از پیوستن به آن خواهد شد.

گرجستان به همراه اوکراین و مولداوی در فوریه ۲۰۲۲ درخواست خود را برای پیوستن به اتحادیه اروپا تسلیم این اتحادیه کرد اما بر خلاف این دو کشور به عنوان نامزد عضویت پذیرفته نشده است.

اتحادیه اروپا می‌گوید گرجستان باید دست به إصلاحات سیاسی و قضایی بزند تا به عنوان نامزد عضویت پذیرفته شود.