بیانیه جمعی از هنرمندان، وکلا و فعالان مدنی در باره‌ی مسمومیت‌های عمدی در مدارس ایران

گویی این عمل نوعی تهدید و انتقام‌گیری از دختران جوان و نوجوانی‌ است که در جنبش دوران‌ساز “زن، زندگی، آزادی” وجهه‌ی همت خود را پایان دادن به حجاب اجباری و مطالبه‌ی حقوق زنان قرار داده‌اند. شواهد نشان می‌دهد تقسیم کار نانوشته‌ای‌ بین “مرکز غیبی” این جنایات گسترده و آمران و عاملان آن وجود دارد و حکومت بی‌توجه و منفعل، دست “دهشت افکنان”را برای تداوم عملیات باز گذاشته‌است.

بیانیه جمعی از هنرمندان، وکلا و فعالان مدنی

مسمومیت‌های عمدی در مدارس ایران نوعی تهدید و انتقام‌گیری از دختران جوان و نوجوان است

همراهان و فعالان حقوق بشر

مسمومیت‌های عمدی در مدارس ایران که از آذرماه ۱۴۰۱ در قم شروع شده‌است، تا پایان سال بیش از ۱۳ هزار نفر را مسموم کرده‌است.

در حالی که هر اقدام و حرکت اعتراضی از چشم نیروهای استبدادی پنهان نمی‌ماند بی‌توجهی به کشف عامل این جنایت‌ها، دستور کار باندهای پنهان در “تاریک‌خانه‌های قدرت مافیایی” است.

گویی این عمل نوعی تهدید و انتقام‌گیری از دختران جوان و نوجوانی‌ است که در جنبش دوران‌ساز “زن، زندگی، آزادی” وجهه‌ی همت خود را پایان دادن به حجاب اجباری و مطالبه‌ی حقوق زنان قرار داده‌اند.

شواهد نشان می‌دهد تقسیم کار نانوشته‌ای‌ بین “مرکز غیبی” این جنایات گسترده و آمران و عاملان آن وجود دارد و حکومت بی‌توجه و منفعل، دست “دهشت افکنان”را برای تداوم عملیات باز گذاشته‌است.

با گسترش و تعمیق این جنایت در چند روز اخیر یکی از دانش‌آموزان پسر در استان کردستان کشته شد. با این همه هنوز نهادهای بین‌المللی موضع گیری‌های موثر و بازدارنده به عمل نیاورده‌اند.

در چنین شرایطی وظیفه‌ی کنشگران، فعالان مدنی و حقوق بشر و کوشندگان جنبش” زن، زندگی، آزادی” در برابر چنین اقدامات ضدبشری که عملا ماهیتی جنون‌آمیز داشته و مصداق “جنایت علیه بشریت ” است، چیست؟

بی‌تردید پایداری و افشای آمران و مامورین این جنایت دهشتناک وظیفه آنی و فوری ماست.

از کلیه‌ی فعالان حقوق بشر می‌خواهیم با استفاده از موقعیت و جایگاه حقوق بشری و قانونی خود، اعتراض شدید به انفعال دولت جمهوری اسلامی را اعلام کنند و چنانچه اقدامی عاجل و موثر از سوی دولت صورت نپذیرد موضوع را به صورت امری مجرمانه و جنایت‌کارانه در دستور کار نهادهای قضایی بین‌المللی قرار دهند.

تنها مقاومت و پایداری مردم آزادی‌خواه و کنشگران جنبش “زن، زندگی، آزادی” با حمایت نهادهای همبسته‌ی حقوق بشری در بستری مردمی می‌تواند جنایتکاران را از اقدامات خود پشیمان کند.

امضا کنندگان: گیتی پورفاضل، جعفر پناهی، رمضان حاجی مشهدی، سعید دهقان، کتایون ریاحی، حسین رئیسی، فرزانه زیلابی، نسرین ستوده، مهرانگيز کار، محمد مقیمی