ادامه مسمومیت‌ها و اعتراض مردمی در شاهین‌شهر، حضور چشمگير زنان بی حجاب در خیابان

با ادامه یافتن مسمومیت های سریالی دانش آموزان در مدارس دخترانۀ شهرهای مختلف ایران از جمله ایذه، سنندج، ارومیه و شاهین‌شهر، گروهی از شهروندان در برابر ساختمان آموزش و پرورش شاهین‌شهر در استان اصفهان، دست به تجمع اعتراضی زدند.

بی بی سی : در ادامۀ حملات گسترده با گاز سمی به مدارس دخترانۀ شهرهای مختلف ایران، سازمان حقوق بشری هه‌نگاو روز شنبه ۲۶ فروردین، گزارش داد که شماری از دانش آموزان دو مدرسۀ دخترانه «شرافت» و «خدیجه کبری» در سنندج، با علائم مسمومیت به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

بر اساس این گزارش، ۱۴ نفر از این دانش آموزان، هم‌اکنون در بیمارستان «توحید» سنندج بستری شده‌اند.

اسامی ۱۴ دانش‌آموز دختر که مسموم شده و در بیمارستان توحید سنندج بستری هستند. اختصاصی هه‌نگاو
مهنا گلی،هلن بهمنی،شیلان محمدی،اسرا صفایی،سارینا رستمی،سارینا نجفی، زریان احمدی،الینا محمدی،نارین فتاحی،نازنین مجیدیان،آذین صادقی،سوگند صادقی،زهرا پاکدل،زریان سبحانی

به گزارش هه‌نگاو، مدرسۀ دخترانه روستای بالانج از توابع بخش مرکزی ارومیه نیز هدف حمله با گاز سمی قرار گرفته و شماری از دانش‌آموزان با علائم مسمومیت راهی بیمارستان شده‌اند.

همزمان حساب کاربری ۱۵۰۰ تصویر در توییتر، از مسمومیت شماری از دانش آموزان مدرسۀ پروین اعتصامی در ایذه خبر داده است.

در همین حال، بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی، شمار زیادی از شهروندان شاهین‌شهر در استان اصفهان، روز شنبه ٢۶ فروردین‌ماه، در اعتراض به ادامۀ مسمومیت‌های مشکوک دانش آموزان، در مقابل ساختمان آموزش و پرورش این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند.

گزارش ها حاکی از آن است که نیروهای امنیتی برای متفرق کردن خانواده ها و شهروندانی که شعار اعتراضی سر می دادند، از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند.

شاهین شهر از جمله شهرهایی است که مسمومیت دانش‌آموزان بارها در آن اتفاق افتاده است. در تازه‌ترین مورد، روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین‌ماه، انتشار بوی نامطبوعی شبیه به گاز در چندین مدرسۀ دخترانه در شاهین‌شهر، موجب بروز علائم مسمومیت در شماری از دانش‌آموزان این مدارس شد و آنها بلافاصله توسط اورژانس به بیمارستان گلدیس منتقل و تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

در جریان حمله شیمیایی به مدارس دخترانۀ شاهین شهر در آن روز، بالغ بر ۱۷۰ دانش‌آموز در ۱۲ مدرسه شاهین‌شهر درگیر مسمومیت شدند، اما به رغم انتشار گستردۀ اخبار و ویدئوهای مربوط به مسمومیت سریالی در مدارس شاهین‌شهر در فضای مجازی، هنوز آموزش‌ و پرورش استان اصفهان و دانش علوم پزشکی اصفهان هیچ روایت و خبر رسمی منتشر نکرده‌اند.

بر اساس گزارش ها، روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین، دست‌کم ۲۸ مدرسه در ده‌ها شهر ایران مورد حمله با گاز سمی قرار گرفت که ۱۲مورد از آنها در شاهین‌شهر بود.

مسمومیت سریالی دختران دانش‌آموز با گاز ناشناخته از ابتدای آذرماه ۱۴۰۱ آغاز شد و در ماه اسفند به اوج خود رسیده بود. به طوریکه تنها در تاریخ ۱۳ اسفند، صدها دانش آموز در بیش از ۶۰مدرسۀ دخترانه در شهرهای مختلف ایران، با علائم مسمومیت راهی بیمارستان و مراکز درمانی شدند.

طرح حجاب و عفاف: حضور چشمگیر زنان ایرانی بدون حجاب اجباری در اولین روز از ضرب‌الاجل فرمانده انتظامی

راديو فردا: بسیاری از زنان و دختران در ایران در واکنش به تهدید فرمانده کل نیروی انتظامی مبنی بر شناسایی و برخورد با افرادی که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند، روز شنبه ۲۶ فروردین تصاویر خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند که نشان از حضور آن‌ها بدون حجاب اجباری در سطح شهرهای مختلف کشور دارد.

احمدرضا رادان ۱۹ فروردین تهدید کرده بود که نیروی انتظامی با استفاده از دوربین‌های مداربسته و سامانه‌های هوشمند در سطح شهرها از روز شنبه اقدام به شناسایی زنان بدون حجاب اجباری می‌کند و در صورت دریافت تذکر و تکرار آن، مخالفان حجاب اجباری به «محاکم قضایی» معرفی خواهند شد.

این تهدید در حالی است که سراسر ایران طی ماه‌های اخیر به دنبال جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد صحنه اعتراضات گسترده‌ای بوده که یکی از اهداف آن حجاب اجباری بوده است؛ اعتراضاتی که بنا به آمار سازمان حقوق بشر ایران ۵۳۷ کشته بر جای گذاشته است.

گزارش‌های تصویری شامل عکس‌ها و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی اما حاکی است که بسیاری از زنان و دختران در اولین روز ضرب‌الاجل آقای رادان تهدیدات او را به چالش کشیده‌اند.

تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی گویای حضور گسترده زنان و دختران در شهرهای مختلف کشور بدون حجاب اجباری است.

روز شنبه همچنین مسعود پزشکیان، نماینده مجلس شورای اسلامی، نسبت به طرح نیروی انتظامی برای مقابله با زنان و دخترانی که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند، هشدار داد و گفت: «کار فرهنگ را نمی‌توان با بگیر و ببند حل کرد».

وی اظهار داشت: «ممکن است بعضی جاها دوربینی داشته باشند ولی این که بتوانند کامل پوشش دهند و برخورد کنند موفق نخواهند شد. بعید است این روش جواب بدهد. کلیت قضیه این است که کار فرهنگ را با بگیر و ببند نمی شود حل کرد؛ باور را نمی‌توان با دستور درست کرد.»

این نماینده مجلس در نهایت گفت: «ما قبلا این کارها را انجام دادیم و حاصلش رفتار امروز است. اگر قرار بود با این کارها درست شود باید تا الان بهتر می‌شد.»

نیروی انتظامی پیش از این نیز با ارسال پیامک‌هایی به زنان و دخترانی که در وسایل نقلیه شخصی خود روسری از سر برمی‌داشتند هشدار می‌داد و آنها را به کلانتری‌های محله‌ها احضار می‌کرد؛ روشی که اعتراضات بسیاری را در پی داشت.

طی روزهای اخیر شماری از وکلا و حقوقدانان درباره فقدان مستند قانونی برای برخورد با زنان به خاطر تن ندادن به حجاب اجباری تذکر داده‌اند.