اخباروگزارش های کارگری ١١ اردیبهشت ماه ١٤٠٢

زنده باداول ماه مه روزهمبستگی جهانی کارگران علیه نظام سرمایه داری
گسترده تر و مستحکمتر باد همبستگی کارگران درراه دستیابی به مطالباتشان

akhbarkargari2468@gmail.com

*تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی خوزستان همزمان با روز جهانی کارگر مقابل اداره کل سازمان تامین اجتماعی استان

روز دوشنبه 11 اردیبهشت برابر با اول ماه روز جهانی کارگر، کارگران بازنشسته تامین اجتماعی خوزستان به تجمع مقابل اداره کل سازمان تامین اجتماعی استان با پلاکارد«اول ماه مه روز جهانی کارگرگرامی باد» در اعتراض  به سطح نازل حقوق منجمله  مصوبه ضد کارگری شورای عالی کار‌ مبنی بر تعیین حداقل دستمزد 5 میلیون و 300هزارتومانی دامه دادند.

شعارها:

«بازنشسته بپاخیز برای رفع تبعیض»

«حسین حسین شعارشون دروغ و دزدی کارشون»

«نه خواری نه ذلت مرگ براین عدالت»

«مدعی عدالت خجالت خجالت»

«معیشت منزلت حق مسلم ماست»

«مشکل بازنشسته تاکی میخواد حل بشه»

«شورای عالی کار قانون شکستی هربار»

*راهپیمایی و تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی شوش همزمان با روز جهانی کارگر

روز دوشنبه 11 اردیبهشت همزمان با روز جهانی کارگر، کارگران بازنشسته تامین اجتماعی شوش هم به راهپیمایی در شهر وتجمع مقابل اداره تامین اجتماعی شهرستان  در اعتراض  به سطح نازل حقوق منجمله  مصوبه ضد کارگری شورای عالی کار‌ مبنی بر تعیین حداقل دستمزد 5 میلیون و 300هزارتومانی،ادامه دادند.

شعارها:

«تاحق خود نگیریم از پا نمی نشینیم»

«نه دولت نه مجلس نیستند به فکر ملت»

«فقط کف خیابون بدست میاد حقمون»

«بازنشسته می میرد ذلت نمی پذیرد»

«ظلم وستم کافیه سفره ما خالیه»

«تورم اسف بار حاکم شده توبازار»

«گرانی تورم بلای جان مردم»

تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی گیلان همزمان با روز جهانی کارگربا شعار«ننگ ما ننگ ما وزیر الدنگ ما»

روز دوشنبه 11 اردیبهشت روزجهانی کارگر همچنین شاهد تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی گیلان نسبت به سطح نازل حقوق منجمله  مصوبه ضد کارگری شورای عالی کار‌ مبنی بر تعیین حداقل دستمزد 5 میلیون و 300هزارتومانی،با شعار «ننگ ما ننگ ما وزیر الدنگ ما»بودیم.

*تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی ساری همزمان با روز جهانی کارگر

روز دوشنبه 11 اردیبهشت، کارگران بازنشسته تامین اجتماعی ساری همزمان با روز جهانی کارگربرای اعتراض به سطح نازل حقوق منجمله  مصوبه ضد کارگری شورای عالی کار‌ مبنی بر تعیین حداقل دستمزد 5 میلیون و 300هزارتومانی،زدند.

*راهپیمایی وتجمع اعتراضی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کرمان همزمان با روز جهانی کارگر

روز دوشنبه 11 اردیبهشت روزجهانی کار، کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کرمان با شعارهای زیر دست به راهپیمایی وتجمع در اعتراض به به سطح نازل حقوق منجمله  مصوبه ضد کارگری شورای عالی کار‌ مبنی بر تعیین حداقل دستمزد 5 میلیون و 300هزارتومانی،زدند:

«کابینه عدالت خجالت خجالت»

«حقوق ما ریالی هزینه ها دلاری»

«وزیر کار و رفاه استعفا استعفا»

«شورای عالی کار استعفا استعفا»

«میرهاشم موسوی استعفا استعفا»

« میرهاشم موسوی حاصل وعده هات کو»

«این صندوق مال ماست دسترنج تک تک ماست»

*تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کرمانشاه همزمان با روز جهانی کارگر

روز دوشنبه 11 اردیبهشت همزمان با روز جهانی کارگر ، کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کرمانشاه در اعتراض به به سطح نازل حقوق منجمله  مصوبه ضد کارگری شورای عالی کار‌ مبنی بر تعیین حداقل دستمزد 5 میلیون و 300هزارتومانی،دست به تجمع زدند.

*تجمع کارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه برای گرامیداشت روز جهانی کارگر و ادامه اعتراض نسبت به اظهارات توهین‌آمیز ناصری

یورش نیروهای حراست شرکت به تجمع کارگران وایجاد درگیری

روز دوشنبه 11 اردیبهشت، کارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه برای گرامیداشت روز جهانی کارگر و ادامه اعتراض نسبت به اظهارات توهین‌آمیز ناصری دست به تجمع درمجتمع زدند.

خبرهای منتشره در شبکه های اجتماعی حاکی از یورش نیروهای حراست شرکت به تجمع کارگران وایجاد درگیری می باشد.

*تجمع کارگران واحد الفین پتروشیمی ایلام در روز جهانی کارگر با پهن کردن سفره خالی مقابل ورودی شرکت

*برگزاری روز جهانی کارگر توسط انجمن کارگران و استادکاران ساختمانی در میدان اصلی شهر مریوان (شبرنگ)

 کارگران با قرائت بیانیه و پخش گل و شیرینی و تبریک اول مه، روز رزم جهانی کارگران برای زندگی انسانی و برابر را همانند سالهای گذشته گرامی داشتند.

*برگزاری روز جهانی کارگر توسط انجمن کارگران ساختمانی شهرستان کامیاران

امروز یازده اردیبهشت تعدادی از کارگران ساختمانی شهرستان کامیاران در دفتر انجمن گرد هم آمدند و روز جهانی کارگر را گرامی داشتند.

مراسم با خوش آمد گویی آقای ظفر یوزی و تبریک این روز توسط ایشان آغاز شد سپس یک دقیقه سکوت اعلام شد به یاد تمام کارگرانی که در راه بهتر شدن زندگی انسانها جانشان را از دست داده اند.

یک شعر کارگری از طرف مجری برنامه خوانده شد سپس آقای فرهاد ابراهیمی تاریخچه روز جهانی کارگر را برای حاضرین تشریح کرد.آقای رحیم محمدی نیز درباره مشکلات متعدد کارگران ساختمانی سخنانی را بیان کرد سپس آقای محمود مرادی زاده درباره ضرورت اتحاد و همبستگی کارگران صحبتهایی را با حاضرین در میان گذاشت.

در ادامه مراسم آقای عبدالله یوزی قطعنامه کانون انجمنهای کارگران ساختمانی استان کردستان را برای حاضرین قرائت کرد و مفاد قطعنامه با تشویق توسط شرکت کنندگان تایید شد.

در پایان مراسم هیئت مدیره از شرکت کنندگان پذیرایی کرد و مراسم در میان شادی و تشویق حاضرین پایان یافت.

لازم به ذکر است که هیئت مدیره انجمن چندین بار از طریق اداره کار کامیاران درخواست داده بود برای پیاده روی کارگران در روز جهانی کارگر اما با درخواست هیئت مدیره موافقت نکردند،همچین هیئت مدیره درخواست برگزاری مراسم در سالن را داده بود اما اداره کار با آن مخالفت کرد و حاضر به همکاری نشد.

هیئت مدیره به ناچار در دفتر انجمن این مراسم را برگزار کرد،متاسفانه دفتر انجمن فضای کافی برای حضور همه کارگران ساختمانی را نداشت و ناچارا این مراسم با تعداد محدودی برگزار شد.

امیدواریم در سالهای آینده بتوانیم در محیط و شرایط بهتری مراسم روز جهانی کارگر را برگزار کنیم.

دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

*اعلام همبستگی جمعی از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس با کارگران در روز کارگر و انتشار مطالبات و خواسته‌های کارگران به چهار زبان فارسی و کردی و ترکی و عربی:

حق تشکیل سندیکا، اتحادیه

دستمزد بالای خط فقر

بیمه حوادث و عمر

بهداشت و درمان رایگان

آموزش و حمل‌ونقل رایگان

از بین رفتن تبعیض‌های جنسیتی کارگران

لغو سیاست‌های تعدیل نیرو

هشت ساعت کار روزانه

۱۱اردیبهشت ۱۴۰۲

*شعارنویسی دانشجویان در اعلام همبستگی با کارگران به مناسبت روز جهانی کارگر

1-  دانشکده‌ی معماری وشهرسازی دانشگاه هنر اصفهان

2- دانشگاه بهشتی

3- دانشگاه علامه طباطبایی

4- دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران

شعارها:

کارگران جهان متحد شوید

زنده باد اتحاد زحمتکشان

کارگران اتحاد اعتصاب

دانشجو و کارگر ایستاده ایم در سنگر

فرزند کارگرانیم کنارشان میمانیم

زن زندگی آزادی/مرگ بر بیگاری

نان کار آزادی/حجاب اختیاری

فرزند کارگرانیم/کنارشان می‌مانیم

در دانشگاه بیگاری/بعد از تحصیل بیکاری

دانشجو کارگر/اتحاد اتحاد

استثمار بیگاری/جمهوری اعدامی

*پخش کردن پاکت نامه‌ها در کلاس‌ها و اتاق اساتید و سایر فضاهای دانشکده به مناسبت روز کارگر و در اعلام همبستگی با کارگران؛ دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه علمه طباطبایی

*بیانیه‌ی اعلام همبستگی جمعی از فعالین دانشگاه‌‌های تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی و تربیت مدرس با کارگران

بیانیه‌ی همبستگی دانشجویان و کارگران

در این هنگام که روز کارگر و معلم فرا می‌رسد، سرکوب و بازداشت فعالین کارگری و معلمی بیش از پیش شدت گرفته است. در چند سال اخیر بر همگان عیان شده که حکومت، هرگونه اعتراض و حق‌خواهی کارگران را خطری برای خود می‌بیند و از هیچ عملی برای خاموش کردن صداهای آنان فرو نمی‌گذارد. بحران اقتصادی‌ای که گریبان جامعه را گرفته بیش از پیش به معیشت کارگران و معلمان و دیگر آحاد تحت ستم حمله می‌برد و در این میان حاکمیت تردیدی نمی‌کند که موضع حقیقی خود، استثمار هرروزه‌ی کارگران، را آشکار کند. اعتصابات کارگری چند روز اخیر نیز راسخ بودن کارگرانمان در ایستادن در برابر نظام سلطه‌‌ی سرمایه‌داری را عریان‌تر از هر زمان دیگر آشکار می‌کند.

خصوصی‌سازی یک دهه‌ای است که به هر ساحتی حمله برده و کارگران، معلمان و دانشجویان را درگیر ساخته است. در این میان از یک سو خصوصی‌سازی تأمین معیشت را برای مردم به معضلی پیچیده تبدیل کرده است و از سوی دیگر با کالایی‌سازی آموزش، دست بسیاری از آحاد تحت ستم را از آموزش همگانی، که حق اساسی آنان است، کوتاه کرده است. خصوصی‌سازی علاوه بر هموارکردن راهِ استثمارِ بی‌رحمانه، با حذف‌کردن دسترسی استثمارشوندگان به آموزش از طریق کالایی‌سازی و پولی‌سازی آن، انقیاد و به زنجیر کشیدن آن‌ها را تسریع می‌بخشد. انحصار دانش – که هم از طریق کالایی‌سازی آموزش در مدارس و هم در دانشگاه‌ها انجام می‌شود- نشانه‌ای از همین روند برای سلب‌‌کردن حق طبیعی کارگران و دیگر مردمان تحت سلطه است.

قیام زن، زندگی، آزادی آواز بودنی دیگر را در گوش‌مان خواند و به‌راستی چگونه می‌توان این زیستن جدید را بدون حضور کارگران برای بنیان نهادن مناسبات رهایی بخش در این آینده تصور کرد. ما دانشجویان در روز کارگر، تاریخ مبارزات کارگری را گرامی می‌داریم و در این مقطع تاریخی سرنوشت‌ساز نیز در کنار کارگران و معلمان، کنار همه‌ی آنانی که در برابر دست‌های پلید نظام سلطه، در برابر استثمار و انقیاد، در برابر سرکوب‌گران ایستاده‌اند و مبارزه می‌کنند می‌مانیم. ما بر شعار چند ساله‌ی اخیر خود هم چنان پایبندیم: فرزند کارگرانیم، کنارشان می‌مانیم. ما خود را هم‌سرنوشت با کارگران می‌دانیم، از آن رو که برای برچیدن مناسبات سلطه، برای ساختن «بودن» دیگری، برای آن که بتوان آینده‌ای رهایی بخش را تصور کرد، برچیدن نظام سرمایه‌داری‌ای که هر روزه کارگران‌مان را استثمار می‌کند ضروری است. چگونه می‌توان آرمانی چنان متعالی همچون رهایی را در نظر آورد بدون آن که پایه‌های آن، یعنی نظم استثمارگر سرمایه‌داری را نلرزاند؟ چگونه می‌توان آینده‌ای را عاری از سلطه تصور کرد بی‌آن‌که کارگران‌مان در ترسیم آن آینده سهمی نداشته باشند؟ ما با آنان هم‌سرنوشتیم، چرا که ساختن آینده را با آنان ممکن می‌بینیم.

در چند ماه پس از قیام زن زندگی آزادی مشاهده کردیم که عناصر ارتجاعی سلطنت طلب همچون حاکمیت استثمارگر کنونی در صدد بلعیدن تمامی مبارزات رهایی‌بخش بودند. فرصت‌طلبانی که آن‌سوی مرز و در امنیت جانی و مالی کامل از کارگران ایران طلبکارانه اعتصاب می‌طلبیدند و پس از خبر اعتصابات گسترده، دهانشان را بستند! این حامیان سلطه بی‌آن‌که ذره‌ای مناسبات استثمارکننده‌ی سرمایه‌داری را نقد کنند، بدون آن که نقش حیاتی کارگران و معلمان، و به طور کلی عاملیت مردمان را در ساختن شیوه بودن‌شان ببینند، در صدد تحمیل خود به راه رهایی هستند. اینان که همچنان راه «نجات» را درگرو آمدن ناجی‌ای می‌بینند؛ ناجی که میراثش جز مردسالاری، استبداد و شوونیسم نیست. به آنان یادآور می‌شویم که شما دشمنان ما هستید! یادآوری می‌کنیم تنها کسانی که می‌توانند در ساخت بنیاد‌های آینده و بنیادهای بودن بدون سلطه سهیم باشند، تنها کسانی که می‌توانند قدم در راه برچیدن امر کهنه و ساختن امر نو باشند، کارگران، معلمان و مردمانی هستند که هر روزه زنجیرهای سلطه بر آن‌ها تحمیل می‌شود، هر روزه استثمار می‌شوند و همچنان در برابر این انقیاد سرفرود نمی‌آورند. قطعا در سال‌های اخیر از بهترین اشکال مقاومت و ایستادگی در برابر این ارتجاع را میان کارگران و معلمان دیده‌ایم؛ آن‌ها بی‌آن‌که به دام ارتجاع بیوفتند یا تسلیم نظام سرکوب شوند، بر حقِ داشتن تشکیلات و اتحادیه‌های صنفی مستقل اصرار ورزیدند و خواسته‌های خود را به صراحت مطرح کردند و این درسی‌ست که همه گروه‌های تحت ستم برای پیگیری اهدافشان باید بیاموزند. تنها آنانی می‌توانند در مسیر ساختن رهایی‌مان سهیم باشند که قائل به برچیدن همان مناسباتی باشند که در تلاش برای برده‌کردن‌مان بوده است! سلطنت‌طلبان همانند حاکمان جبار کنونی به دنبال انقیاد کارگران، معلمان و مردمان ما هستند. آنان نیز همان مناسبات سرمایه‌دارانه و مستبدانه‌ای را می‌خواهند که جمهوری اسلامی می‌خواهد. آنان به امر کهنه دلبسته‌اند و درصدد برجای‌ماندنش هستند؛ چنین است که آنان را دشمن مردم می‌دانیم. آنان زیستن به گونه‌ای دیگر را خطری برای خود می‌دانند و این است دلیل ما برای ایستادن مقابل این ارتجاع.

ما دانشجویان یاد تمامی مبارزانی که در این صد سال برای احقاق حقوق کارگران مبارزه کردند و در زندان‌ها افتادند و یا اکنون در بند هستند را گرامی می‌داریم. ما از تمامی مبارزات برحق‌شان و اعتصابات درخشانشان دفاع می‌کنیم. ما از حق آنان برای تشکل‌یابی، از خواسته‌های بر حق‌شان برای حداقل دستمزد بالاتر از خط فقر، برای داشتن امنیت جانی و مالی، برای حق مشارکت در اداره محیط کارشان و در یک کلام، حق برخورداری از زندگی متناسب با شأن و کرامت انسانی، دفاع می‌کنیم. آنان همسنگران ما و متحدان همیشگی ما هستند.

زنده باد روز کارگر

جمعی از فعالین دانشگاه‌‌های تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی و تربیت مدرس

*گرامیداشت روز جهانی کارگر توسط فعالین حقوق زنان در سنندج

جمعی از زنان مبارز و آزادی‌خواه با پخش اطلاعیه و طراحی پلاکارد و دیدار با کارگران به استقبال روز جهانی کارگر رفتند.

*شعارهای شبانه در اصفهان ،تهران و کرج در همبستگی با کارگران

دوشنبه شب (11 اردیبهشت)،براساس فیلم های کوتاه منتشره درشبکه های اجتماعی شاهد شعار دادن تعدادی در شهرهای اصفهان،تهران(ستارخان وتهرانپارس) وکرج(گوهردشت)ازجمله «درود بر کارگر مرگ برستمگر بودیم» بودیم.

*سندیکا خبازان سنندج:بمناسبت اول ماه مه ( ۱۱ اردیبهشت ) روز جهانی کارگر

کارگران، مردم زحمتکش!

یکصد و سی و سه سال از کشتار کارگران شیکاگو آمریکا که در اعتراض به کاهش ساعت کار روزانه از ۱۰ ساعت به ۸ ساعت بود؛ می گذرد. امروز ما بعنوان بخشی از طبقه کارگر ایران و جهان همراه و دوشادوش دیگر کارگران که به این مناسبت خیابانها را با فریاد نان، کار، آزادی به تسخیر درآورده اند؛ حرکت میکنیم. ما کارگران ایران سالهاست از وضعیت بد معیشتی در رنج و عذابیم، سالهاست که مطالبات و خواستهای اجتماعی مان را بیان می داریم اما پاسخی نگرفته ایم؛ یا اگر هم گرفته باشیم تاثیر ملموسی در بهبود وضعیت زندگی مان چه از نظر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی به همراه نداشته است. توده های مردم و طبقه کارگر میبینند که هم طبقه ای هایشان بخاطر احقاق حقوق اعتصاب و اعتراض می کنند حتی به خیابان ها می آیند؛ اما شاهد آن هستند که اعتصاب و اعتراض کارگران به جای اینکه منجر به احقاق مطالباتشان شده باشد، کارگران دستگیر و متحمل هزینه می شوند؟ اینجا برای شان سوال است که چرا طبقه کارگر ایران با این همه رزمندگی و جسارت که جو پلیسی حاکم را می شکند و کارگاه و کارخانه و زیستگاه خود را به میدان اعتراض به کارفرمایان و دولت علیه بیکاری، گرانی، دستمزدهای چندین برابر زیر خط فقر، دستمزدهای معوقه، قراردادهای موقت و سفید امضا، وجود نابرابری میان زنان و مردان در اجتماع، عدم آزادی بیان و اندیشه، عدم وجود تشکلات مستقل کارگری و… تبدیل میکند، اما طی این سالها وضعیت عمومی اجتماعی طبقه کارگر و توده های مردم زحمتکش به قهقرا می رود؟ پاسخ را باید در نبود تشکیلاتی سراسری جستجو کرد. طبقه کارگر و توده های مردم زحمتکش باید این تجربه را طی این سالها درک کرده باشند که اعتراض و اعتصاب بدون سازمان و رهبری طی کردن همان دور باطلی است که دیده ایم.

کارگران!

روز جهانی کارگر امسال را مبنایی برای خیز جدی در مسیر ایجاد تشکل سراسری طبقاتی و توده ای کارگران قرار دهیم. اعتراض و اعتصاب طبقه کارگر و توده های مردم زحمتکش، بدون تشکل و سازمانی رادیکال با افقی روشن راه به جایی نخواهد برد. سال آینده مطالبه هایمان از تامین امنیت شغلی، تساوی حقوق زنان و مردان، لغو کار کودکان، منع تعقیب قضایی برای کارگران و فعالین کارگری که کارگران را به ایجاد تشکل و سازمان یابی فرا میخواند، تامین رفاه کارگران بر اساس استانداردهای امروز جامعه و…. سازمان یافته تر در قالب یک تشکل سراسری مطالبه کنیم.

پیش بسوی ایجاد تشکل سراسری مستقل کارگران

گرامی باد اول ماه مه ( ۱۱ اردیبهشت ) روز جهانی کارگر

11 اردبیهشت 1402

*جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان:1 می، روز جهانی کارگرروز اتحاد زحمتکشان و محرومان گرامی باد

هیچ چیز شکوهمندتر از اتحاد مزدبگیران برای تغییر این دنیای وارونه، به امید ساختن دنیایی بهتر و جهانی انسانی و برابر نیست. در این میان کارگران پیشتازِ جنگِ نابرابری هستند و برای رفاه و آزادی همگان می‌کوشند.

در دورانی که نان به قیمت جان شده و در سایه تحمیل حقوق‌های تحقیرآمیز چند برابر زیر خط فقر، نود و نه درصد جامعه برای زنده ماندن می‌جنگند، تلاش کارگران برای رهایی از این منجلاب فلاکت راه‌گشاست. کارگران در این نبرد چیزی جز زنجیرهای بردگی خویش برای از دست دادن ندارند؛ در مقابل اما یک دنیا خوشبختی و آزادانه زیستن را، به‌ویژه برای کودکان به ارمغان خواهند آورد.

گرانی و فقر روز افزون در تامین مایحتاج روزمره، گذران زندگی را به معادله‌ای سخت بدل کرده است. در کنار آن، گرانی اجاره‌بها، قیمت نجومی هر متر برای خرید مسکن و هزینه‌های گزاف خدمات درمانی و بهداشتی، زندگی را به دره‌ای «جهنمی»  برای میلیون‌ها انسان «بی‌گناه» تبدیل کرده است.

محدود و محقر شدن سفره معیشت مردم مساوی با محرومیت از دستیابی به ابتدایی‌ترین مایحتاج و مواد لازم برای زیستِ طبیعی است. این یکی از مواردی است که زمینه گسترش انواع بیماری‌ها را به‌وجود آورده و دریافت مواد لازم برای بقاء و رشد طبیعی کودکان و البته همه محرومین را به خطر انداخته است. این یکی از فجایع و اسفبارترین موضوعات زیستی برای کارگران، مزدبگیران و کودکان‌شان است. 

علت اصلی غلیان‌ها و اعتراضات دوره اخیر همین فرمولی است که در پس زمینه حدفاصل بین خط بقاء و ثروت توسط حکام در این جامعه طبقاتی ترسیم شده و تقریبا اکثر جامعه را به جنبش درآورده است. تبعیضات و نابرابری‌های قومی، جنسی و مذهبی در کنار مزد نابرابر و غیرانسانی که نماد فاصله عمیق طبقاتی و محروم نگاه داشتن توده‌ها از زندگی ابتدایی، دلایل عمده محرومیت از تحصیل و رانده شدن کودکان به بازار کار است. این روند و همچنین حمله شیمیایی به مدارس، تعرض آشکار به حیات و امنیت کودکان است و باید به سرعت متوقف گردد.

اعتصابات و اعتراضات گسترده کارگران، معلمان، پرستاران، بازنشستگان و دیگر مستمری‌بگیران جامعه برای حداقل حقوق و مطالبات پایه‌ای دیگر روندی رو به افزایش گرفته و می‌رود تا تغییر چشمگیری را در آینده‌ای نزدیک رقم زند.

توجه و پافشاری جدی بر حقوق و منافع کودکان توسط فعالان دیگر جنبش‌های اجتماعی، از خواسته‌های فوری و ضروری فعالان عرصه دفاع از کودکان بود که خوشبختانه، در ماه‌های اخیر این خواسته تا حدود زیادی توسط این بخش‌ها مورد توجه و پوشش قرار گرفت.  دفاع و مطالبه‌ی‌ حقوق کودکان در منشورهای «مطالباتی بیست تشکل کارگری و مدنی» و «مطالبات حداقلی زنان» نمونه‌های چشمگیر این هم‌پوشانی و مطالبه اجتماعی است. «ما» ضمن دفاع از آنان، همه فعالان جنبش حقوق کودکان را به حمایت از این منشورها و مطالبات فراخوان می‌دهیم.

گرامی باد 1 می روز جهانی کارگر و همه مزدبگیران

زنده باد اتحاد سراسری همه جنبش‌ها

لغو کار کودکان، همین امروز

11 اردیبهشت 1402

*بیانیه‌ی گروهی از مبارزان و فعالین کارگری در سنندج به مناسبت روز جهانی کارگر و در حمایت از اعتصابات سراسری کارگران پروژه‌ای

“روز جهانی کارگر، گرامیداشت سالها مبارزه کارگران جهان علیه نظم استثمارگر، در روزهایی فرا می رسد که مهر یکی از درخشان ترین اعتصاب‌های سراسری کارگران ایران را برخود دارد؛ در روزهایی که خیابان هنوز از شعله های قیام ژینا، و از خون مبارزان بخاک افتاده گرم است!

اعتصاب کارگران در ایران را نمی‌توان به خواسته‌های صرفا معیشتی فروکاست، آنچه کارگر را به اعتصاب و نافرمانی سوق می‌دهد فروکاست “زندگی” کارگر به تقلا برای “زنده ماندن” است، کارگر این‌جا کالایی بسیار ارزان و مصرفی است که به راحتی جایگزین می‌شود، اینجا انسان حقی جز تبعیت تام و تمام و بردگی ندارد!

تجربه نشان داده حکومت اسلامی ایران هر نوع امتیاز دهی را به منزله سقوط دومینو وار هژمونی خود بر اذهان و بدن انسان‌ها می‌داند. پس هر نوع سازش و اصلاح ناممکن و اعتصاب تمرینی برای خود سازمان دهی توده‌ها و چه بسا سرآغازی برای شعله‌ور شدن قیام ستمدیدگان است؛ قیامی که به تغییر مناسبات قدرت بیانجامد!

نفس قیام ژینا دریافتن این مطلب بود که «زندگی بد را نمی‌توان خوب زیست» پس هر انسان آگاهی وظیفه دارد تا به مبارزه برای نیل به آزادی توده‌ها از بند استثمار سرمایه‌داری هار مسلط بر ایران، و برای رهایی از تبعیض و تحقیر کمر همت ببندد!

ما گروه‌ مبارزان سنندج، حمایت و همبستگی تام و تمام خود را با اعتصاب کارگران پروژه ای و گسترش آن به تمام کشور اعلام می‌داریم.

زنده باد انقلاب!

زنده باد روز جهانی کارگر!

ژن ژیان ئازادی

اردیبهشت ۱۴۰۲

*دلنوشته ی دختر داود رضوی فعال کارگری زندانی به مناسبت روز جهانی کارگر

11 اردیبهشت برای من معنای خیلی متفاوتی داره…یه جورایی معمولا برای شخص من روز غم و ماه استرس و اذیت بوده و هست همیشه….

۱۱ اردیبهشت برای من

یعنی پرایوت نامبر

یعن دستگاه مشترک مورد نظر خاموش می باشد….

یعنی سلام عزیزم من 209 ام کوتاه میتونم صحبت کنم….

یعنی وزرا

یعنی بدون حضور دخترم بازجویی پس نمیدم!

یعنی اعتصاب ۴ دی ماه ۸۴

یعنی تنها غیبت مدرسه…

یعنی مقاومت مامانم…

یعنی شهامتش…

یعنی دادسرا…

یعنی خودت شاکی ای؟

یعنی خانم ول کن این شکایت به هیچ جا نمی رسه…

یعنی آغوش وسط راهروهای دادگاه انقلاب…

یعنی اقای صلواتی کدوم یکیه؟

یعنی بازرسی بدنی ورودی اوین…

یعنی شماها دروغ گویید!

یعنی حتی اسم منم نمی دونی، حکم نداری!به من دست نزن!

یعنی ابلاغیه ات کو؟

یعنی مگه احضار کردی!؟

یعنی پرایوت نامبر…

یعنی تجمع کارگران مقابل مجلس!

یعنی تجمع بازنشستگان..

یعنی تعلیق…

یعنی وثیقه قبول میکنید؟

یعنی بحث با سرباز که بذار برم بازجورو ببینم…

یعنی ستاد پیگیری.

یعنی گوشی تونو پس میدیم

یعنی درخواست دریافت وسایل

یعنی راهروهای اوین

یعنی دادگاه انقلاب

یعنی تجدید نظر

یعنی گفتین کدوم شعبه؟

یعنی شکایت دارم!

یعنی مگه جز حقوق عادی چی خواستن؟

یعنی ورود به منزل.

یعنی حکم ورودتون کوش؟

کارت شناسایی تونو ببینم؟

یعنی لباس شخصی!

یعنی اون دفترو نخون!خاطرات شخصیه!

یعنی برای چی اتاق منو میگردین؟

اصلا میدونی خونه ی کی اومدی؟

یعنی شکایت از ضابط قضایی!

یعنی مسجل شدن بی عدالتی!

یعنی تیتر خبرها اومدن اسمت!

یعنی ملاقات کابینی!

یعنی پزشکی قانونی شهر ری!

یعنی اعتصاب کارگران!

یعنی دیوان عدالت اداری…

یعنی اخراج.

یعنی حکم بازگشت به کار.

یعنی تایم ملاقات تمومه!

یعنی جاده ی قم رو گز کردن واسه ۲۰ دقیقه ملاقات.

یعنی این تماس از زندان تهران می باشد!

یعنی این تماس از زندان اوین می باشد!

یعنی حکم های واهی….

یعنی چسبوندن اجتماع و تبانی به پرونده!

یعنی به وکیل خبر دادی؟

یعنی اشک…

یعنی مقاومت!

یعنی بغض!

یازده اردیبهشت روز توعه، روز عزیزترینم که کل زندگیش رو تلاش کرد برای احقاق حقوقی که حق طبیعی خودش و امثال خودش بوده….اما هر سال بیشتر تحت فشار و ظلم و بی عدالتی قرار گرفت.

بابا امروز که اینارو مینویسم ،مثل خیلی سالهای دیگه دیوار های سیمانی بزرگ اوین بین من و تو قرار گرفته…

هرروز بیشتر از روز قبل دوستت دارم.هرروز بیشتر بهت افتخار میکنم.تو مرد قوی و عزیز منی که تنها جرمت سکوت نکردن در برابر بی عدالتی هاست،بهای آگاهی توی این کشور خیلی سنگینه…من این پست رو پشت صدای نا خوشایند زنی که قراره بگه این تماس از زندان اوین می باشد،برایت خواهم خواند.

صبر میکنم ،برای روز آزادی ،برای حبس شدن توی آغوشت،برای نشون دادن عکس های این ۸ ماه بهت صبر میکنم.

روزت مبارک عزیزترینم❤️

زهرا

*ادامه اعتصاب  وتجمع کارگران کارخانه یزد تایردراعتراض به عدم افزایش حقوق ،تبدیل وضعیت نشدن و وعده های پوچ برای سومین روز متوالی

روز دوشنبه 11 اردیبهشت برای سومین روز متوالی، کارگران کارخانه یزد تایردراعتراض به عدم افزایش حقوق ،تبدیل وضعیت نشدن و وعده های پوچ  به اعتصاب وتجمع دراین واحد تولیدی ادامه دادند.

درهمین رابطه:دومین روزاعتصاب  وتجمع کارگران کارخانه یزد تایردراعتراض به عدم افزایش حقوق ،تبدیل وضعیت نشدن و وعده های پوچ

روزیکشنبه 10 اردیبهشت برای دومین روز متوالی، کارگران کارخانه یزد تایربرای انعکاس هرچه بیشترصدای اعتراضشان نسبت به عدم افزایش حقوق ،تبدیل وضعیت نشدن و وعده های پوچ به اعتصاب وتجمعشان  درمجتمع ادامه دادند.

کارگران معترض کارخانه  یزدتایربه خبرنگاررسانه ای گفتند: بعد از تجمعی که بهمن ماه در شرکت برگزار شد، مسئولان شرکت قولِ رسیدگی به مشکلات را دادند و قرار شد دستمزدها افزایش و قراردادها مستقیم شود، اما از آن زمان تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

آنها اضافه کردند: بعد از سال‌ها کار همچنان قرارداد ما پیمانکاری است و تفاوتِ حقوق کارگران پیمانکاری با حقوق کارگرانِ قرارداد مستقیم بسیار زیاد است.

آنها ادامه دادند: حقوق سال قبل ما با وجود سابقه‌ی کار بالا با اضافه‌کاری حدود ده میلیون تومان است و این حقوق کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد.

*تجمع اعتراضی کادر درمان بیمارستان امام سجاد در شهریار

این تجمع در اعتراض به ناعادلانه بودن تعرفه پرستاری پرسنل اتاق عمل و بیهوشی، عدم پرداخت پول لباس ، ندادن غذا و پرداخت مبلغ پایین به عنوان پول غذا( ۵۰ هزار تومان ) برگزار شده است

دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

برگرفته از کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

تجمع اعتراضی پرستاران قزوین در روز جهانی کارگر برای مطالبات حقوقی خود در مقابل استانداری قزوین با شعار :

تجمع، تحصن از این به بعد همینه

منبع:کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

* هدیه روزجهانی کارگر: ممنوع‌الورود کردن 200 کارگر حق طلب  پتروشیمی چوار ایلام

200 کارگر حق طلب  پتروشیمی چوار ایلام را پس از اعتراض نسبت به اجرایی نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و پایین بودن دستمزدها، ممنوع‌الورود به محل کارشان کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده، در سه چهار روز اخیر به تدریج این کارگران ممنوع‌الورود شده‌اند و ظاهراً مراجعه آن‌ها به اداره‌ی کار نیز هیچ حاصلی نداشته است.

کارگران پتروشیمی چوار با بیان اینکه مدتهاست خواسته‌ی ما اجرای قانون است اما حاضر نیستند یک طبقه‌بندی ساده را برای ما اجرایی کنند، از رفتار نامناسب انتقاد کردند و گفتند: در روز جهانی کارگر هدیه بسیار خوبی به ما دادند، ما را ممنوع‌الورود کردند!

*جان باختن 1900 کارگر ومصدومیت 26074 نفر درسال 1401 براثرحوادث کاری

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور درباره آمار متوفیان ناشی از حوادث کار در سال 1401 گفت: در مجموع 1900 نفر در سال 1401 در حوادث ناشی از کار، جان خود را از دست دادند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات یک هزار و 926 نفر بود، 3/1 درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: از کل تلفات حوادث کار در سال گذشته یکهزار و 870 نفر مرد و 30 نفر زن بودند، این در حالی است که تعداد مردان فوت شده در حوادث کار در سال 1400 یکهزار و 910 و تعداد زنان 16 نفر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت استان‌های تهران با 399 نفر، اصفهان با 176 نفر و استان‌های خراسان و مازندران با 116 فوتی بیشترین آمار و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با سه نفر، زنجان با پنج نفر و ایلام با 9 فوتی کمترین آمار تلفات حوادث کار را داشته‌اند.

وی تصریح کرد: سقوط از بلندی همواره بیشترین سهم را در آمار تلفات حوادث کار به خود اختصاص می‌دهد و نزدیک به نیمی از تلفات را شامل می‌شود. در سال گذشته نیز 861 نفر از قربانیان حوادث کار به دلیل سقوط از بلندی جان خود را از دست داده‌اند که 3/45 درصد کل تلفات را دربر می‌گیرد و 3/1 رشد داشته است.

وی با اشاره به دومین مورد تلفات در حوادث کار گفت: پس از سقوط از بلندی، اصابت جسم سخت با 414 فوتی، 8/21 درصد از کل تلفات حوادث کار به خود اختصاص داده و در رتبه دوم دلایل مرگ در حوادث کار قرار گرفته است، دلایلی همچون برق گرفتگی، سوختگی و کمبود اکسیژن در رتبه‌های بعدی مرگ در حوادث کار قرار دارند.

وی با اشاره به آمار مصدومان حوادث کار در سال 1401گفت: در سال گذشته آمار مصدومان حوادث کار که به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند، 3/7 درصد کاهش یافته است، در این مدت 26هزار و 74مصدوم حوادث کار به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که 1293نفر آنان زن و 24هزار و 781 نفر آنان مرد بوده‌اند.

وی تصریح کرد: همچنین بیشترین مصدومان حوادث کار مربوط به استان‌های تهران با 2943 نفر، اصفهان با 2797 نفر و خراسان رضوی با 2281 نفر بوده است. کمترین مصدومان حوادث کار نیز در استان‌های سیستان و بلوچستان با 176نفر، خراسان جنوبی 198 نفر و هرمزگان با 266 نفر بوده است.

*ادامه مسمومیت های شیمیایی دانش آموزان با حمله به دبیرستان دخترانه کوثر در قلعه گنج سیستان وبلوچستان،هنرستان دخترانه کمال ‌الملک اردبیل و مدارس دخترانه بنت الهدی ومعراج سقز و دبیرستان دخترانه عفاف در منطقه دو و مرزداران درخیابان ابراهیمی تهران و دبیرستان دخترانه مجتبی جعفری کرمانشاه

هجوم نیروهای یگان‌ویژه به مدرسهٔ معراج سقز

روز دوشنبه 11 اردیبهشت،مسمومیت های شیمیایی دانش آموزان با حمله به دبیرستان دخترانه کوثر در قلعه گنج سیستان وبلوچستان،هنرستان دخترانه کمال ‌الملک اردبیل و مدارس دخترانه بنت الهدی ومعراج سقز و دبیرستان دخترانه عفاف در منطقه دو و مرزداران درخیابان ابراهیمی تهران و دبیرستان دخترانه مجتبی جعفری کرمانشاه،ادامه یافت.

به گزارش شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، امروز پس از حملهٔ شیمیایی به مدرسهٔ معراج سقز، نیروهای یگان‌ویژه به این مدرسه هجوم آورده و دانش‌آموزان را ضرب‌وشتم کرده‌اند.

یکی از دانش‌آموزان بر اثر ضربات باتوم، به شدت مجروح و به مراکز درمانی منتقل شده است.

*مسعود فرهیخته بازداشت شد.

مسعود فرهیخته، معلم و فعال صنفی دقایقی پیش با هجوم ماموران امنیتی به منزلش در کرج بازداشت شد.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران ضمن ابراز ناخرسندی از بازداشت و زندانی کردن معلمان، توسط نهادهای امنیتی و دستگاه قضایی، این اعمال را محکوم می کند و اعلام می‌دارد که در برابر آن سکوت نخواهد کرد.

*احضار معلمان سنندجی به نهادهای امنیتی

در آستانه روز معلم تعدادی از اعضای #انجمن_صنفی_معلمان_سنندج_کلاترزان به نهادهای امنیتی احضار شدند.

لیست افراد احضار شده به قرار زیر است:

۱-  #رضا_طهماسبی

۲-  #غیاث_نعمتی

۳-  #مجید_کریمی

۴-  #بها_ملکی

۵-  #فیصل_نوری

۶-  #جمیل_امینی

*عطا باباخانی از اعضای قدیمی سندیکای کارگران شرکت واحد، امروز بازداشت شد

آقای عطا باباخانی از اعضای قدیمی سندیکای کارگران شرکت واحد امروز صبح، ۱۱ اردیبهشت، روز جهانی کارگر، بازداشت شد.

آقای باباخانی راننده بازنشسته شرکت واحد ، و از اعضای قدیمی سندیکای کارگران شرکت واحد، میباشد. امروز صبح در حالی آقای باباخانی را بازداشت کردند که ایشان همراه با همسر و فرزندشان در حال رانندگی بودند که جلوی ماشین آنها را گرفتند و برشان گرداندند به منزل و سپس بعداز تفتیش منزل، عطا باباخانی را با خودشان بردند و‌ به خانواده ایشان گفتند‌که به اطلاعات کرج مراجعه کنند.

سندیکای کارگران شرکت واحد بازداشت عطا باباخانی و اذیت و آزار خانواده اش را شدیدا محکوم‌کرده، و تداوم سرکوب و پرونده سازی برای اعضای سندیکا و فعالین کارگری و بازنشسته را قویا محکوم میکند و خواستار منع تعقیب و پرونده سازی و آزادی بدون قید و شرط برای عطاباباخانی میباشد.

کارگر زندانی آزاد باید گردد

چاره کارگران وحدت و تشکیلات

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲