اعدام بیست شهروند بلوچ از اول هفته تاکنون در ایران

پایگاه حقوق بشری حال وش نوشت که در ۵ روز گذشته، یعنی از روز شنبه ۹ تا پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت، بیست شهروند بلوچ در شهرهای مختلف ایران اعدام شدند. به نوشته این پایگاه خبری ۱۵ تن از این افراد در پیوند با اتهام «مواد مخدر» و ۵ تن دیگر از جمله دو زن با اتهام قتل محکوم شده بودند

بیست شهروند بلوچ از اول هفته تاکنون در ایران اعدام شده‌اند

ار اف آی: این افراد در شهرهای مشهد، بیرجند، تربت جام، میناب، بندرعباس و یزد به دار آویخته شدند.

حال وش دقایقی پس از این خبر در توییتر نوشت که حکم اعدام یک فرد بلوچ به نام حبیب الله فقیردادزهی نیز روز پنجشنبه در زندان اصفهان به اجرا در آمده است اما معلوم نکرده که آیا او بیستو یکمین اعدامی است یا جزو همان بیست نفر اعلام شده بوده است.

ایران پس از چین، دارای بالاترین آمار اعدامیان در جهان است.

**

خبرگزاری حال وش که اخبار سیستان و بلوچستان را گزارش می‌دهد می‌گوید در پنج روز گذشته ۲۰ بلوچ در ایران اعدام شده‌اند.

بی بی سی: به گزارش این سایت، این افراد به قاچاق مواد مخدر و قتل متهم شده بودند. ۱۸ نفر از این افراد مرد و دو نفر زن بودند.

پیش از این دو سازمان حقوق بشری، سازمان متحد علیه مجازات اعدام و سازمان حقوق بشر ایران درباره نسبت بالای آمار اعدام‌شدگان از اقلیت‌های قومی ایران، به ویژه بلوچ‌ها هشدار داده بودند.

حکم اعدام سه نفر از آن‌ها به نام‌های صبور شه‌بخش، امیر رامشک و عبدالبصیر پژم توتازهی، سحرگاه امروز در زندان یزد اجرا شده است.

به گزارش خبرگزاری حال‌وش «عبدالبصیر از سال ۱۳۹۳ در یزد بازداشت و بعد از چندین سال بلاتکلیفی از دادگاه انقلاب یزد به اعدام محکوم شد. از این فرد موادی کشف نشد و او بارها در دادگاه اتهامات طرح شده را رد کرد اما با این وجود بدون توجه به دفاعیات به اعدام محکوم شد.»

**

راديو فردا: گزارش‌ها حاکی است که همزمان با آغاز اعتراضات اخیر در ایران اجرای احکام اعدام شهروندان بلوچ‌ افزایش چشمگیری داشته است. بر اساس گزارش‌های منابع حقوق بشری، از ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ تا ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ دست‌کم ۱۲۵ شهروند بلوچ در زندان‌های مختلف کشور اعدام شده‌اند؛ این آمار تنها مربوط به اجرای احکام اعدامی‌ است که «احراز هویت» شده‌اند.

به گزارش حال‌وش، اکثر شهروندان بلوچ در زندان‌های زاهدان، بیرجند، یزد، بندرعباس، ایرانشهر، میناب و وکیل‌آباد مشهد اعدام شدند.

این سایت می‌گوید بنابر اظهارات اکثر نزدیکان این زندانیان، پروسه قضایی و روند دادرسی قانونی در پرونده‌های این افراد به صورت عادلانه و شفاف طی نشده و تحت فشار اعترافات اجباری بوده است.

جمهوری اسلامی ایران از معدود حکومت‌هایی است که هم‌چنان به اجرای حکم اعدام ادامه می‌دهد و در سال‌های گذشته بسیاری از نهادهای حقوق بشری درباره آمار بالا و فزاینده صدور و اجرای این حکم در ایران هشدار داده‌اند.

در واکنش به افزایش آمار اعدام در ایران، رافائل شنویل هازان، مدیر سازمان غیردولتی فرانسوی «با هم علیه مجازات اعدام» درباره افزایش نگران‌کننده اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر در ایران هشدار داد و تأکید کرد که لغو مجازات اعدام برای این جرایم «باید پیش‌شرط همه همکاری‌های آتی بین دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد و ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر باشد».