لغو تعليق عضويت سوريه در اتحادیه عرب و دعوت رسمی ملک سلمان از بشار اسد در نشست بعدی

با آرام شدن نسبی اوضاع در سوریه و سماجت بشار اسد برای حفظ قدرت، وضعیت دیپلماتیک به تدریج دگرگون شد. نخستین کشور عرب که گامی در جهت نزدیکی به سوریه برداشت امارات متحد عرب بود که در سال ۲٠۱٨ سفارت خود را در دمشق بازگشایی کرد

دوازده سال بعد از اخراج سوریه از اتحادیۀ عرب، اعضای این اتحادیه تصمیم گرفتند که هیئت نمایندگی دمشق را دوباره به جمع خود راه دهند. کشورهای عرب مایلند که در بازسازی سوریۀ بعد از جنگ سهیم باشند و این بازار عظیم را به ایران یا روسیه واگذار نکنند.

ار اف آی: روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت/هفتم مه، در جلسۀ وزیران امور خارجۀ کشورهای عضو اتحادیۀ عرب که در قاهره، پشت درهای بسته برگزار شد، متنی به تصویب رسید که در آن آمده است: «هیئت‌ نمایندگی جمهوری عربی سوریه دوباره به اتحادیۀ عرب می‌پیوندد».

بعد از رویدادهای معروف به «بهار عربی» که به سوریه نیز سرایت کرد (۲٠۱۱)، و در پی سرکوب وحشیانۀ اعتراضات مردم سوریه، بشار اسد  کم‌کم در سطح بین‌المللی منزوی شد. چند کشور عرب حتی علناً یا مخفیانه به حمایت از مخالفان بشار اسد پرداختند. در جنگ سوریه که حدود نیم میلیون قربانی گرفت و میلیون‌ها سوری را آواره کرد، برخی کشورهای عرب همچون قطر مداخلات فراوان داشتند.

در همان نوامبر سال ۲٠۱۱، اتحادیۀ عرب تصمیم به تعلیق عضویت سوریه گرفت. قدرت‌های غربی و ترکیه نیز این تصمیم را عاقلانه و عادلانه دانستند. تنها روسیه، ایران، عراق و لبنان مخالفت خود را با انزوای دمشق اعلام کردند.

سال بعد، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز سفرای خود را از دمشق فراخواندند. این شورا شامل شش کشور عربستان، امارات، قطر، کویت، عمان و بحرین است. اما اتحادیۀ عرب دارای ۲۲ عضو است و ۱٠ کشور آفریقایی را هم در بر می‌گیرد.

بشار اسد سر جای خود ماند…

با آرام شدن نسبی اوضاع در سوریه و سماجت بشار اسد برای حفظ قدرت، وضعیت دیپلماتیک به تدریج دگرگون شد. نخستین کشور عرب که گامی در جهت نزدیکی به سوریه برداشت امارات متحد عرب بود که در سال ۲٠۱٨ سفارت خود را در دمشق بازگشایی کرد.

از ماه‌ها قبل، کاملاً روشن بود که تقریباً همه پایتخت‌های عرب روند عادی‌سازی روابط با بشار اسد را آغاز کرده‌اند. اما زلزلۀ بزرگ سه ماه پیش (۶ فوریه/۱۷بهمن ۱۴۰۱) که ترکیه و سوریه را لرزاند، ناگهان فرصتی فراهم کرد تا برخی از این دولت‌ها به بهانۀ کمک‌های بشردوستانه، روابط با دمشق را بهبود بخشند.

البته کمک‌های روسیه و ایران نیز در احیای سیاسی بشار اسد بسیار مؤثر بوده است. اینک نه تنها تهران و مسکو، که همه کشورهای عرب و مسلماً ترکیه انتظار دارند که از فرصت‌های اقتصادی دوران بعد از جنگ بهره‌ای ببرند و در بازسازی کشور ویران‌شده سهیم شوند. ابراهیم رئیسی که همین چند روز قبل به سوریه رفته بود، خطاب به بشار اسد گفت: «همچنان که در دوران سخت در کنار شما بودیم، در دوران بازسازی نیز در کنار شما خواهیم بود.»

در این وضعیت، کشورهای عرب به خوبی دریافته‌اند که ادامۀ قهر با دمشق جز واگذاری بازاری بزرگ به جمهوری اسلامی نتیجۀ دیگری نخواهد داشت.

دعوت ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی از بشار اسد در نشست کشورهای عربی در ۱۹ ماه مه

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه با گذشت بیشتر از یک دهه انزوا، از سوی ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی رسما دعوت شده است تا در نشست بعدی کشورهای عربی که قرار است در ۱۹ ماه مه در این کشور برگزار شود، شرکت کند.

دفتر ریاست جمهوری سوریه این خبر را یک روز پس از پیوستن مجدد سوریه به اتحادیه عرب اعلام کرد. سوریه در سال ۲۰۱۱، به دنبال خیزش مردمی گسترده‌ای که در نهایت به جنگ داخلی بدل گردید، از اتحادیه عرب خارج شده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ریاست جمهوری سوریه اعلام کرده که دعوت‌نامه پادشاه سعودی از طریق نایف السدیری، سفیر عربستان در اردن برای بشار اسد فرستاده شده است.