هشدار نسبت به افزايش اعدامها

سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید حکم اعدام ۱۸ زندانی از جمله ۶ زن و یک «کودک-همسر» در اصفهان در روزهای آینده اجرا خواهد شد.

خطر اعدام قریب‌الوقوع شش زندانی اهوازی

سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید حکم اعدام ۱۸ زندانی از جمله ۶ زن و یک «کودک-همسر» در اصفهان در روزهای آینده اجرا خواهد شد.

این سازمان روز جمعه، ۲۲ اردیبهشت اعلام کرد که به این ۱۸ زندانی، ازجمله دو زن، در زندان دستگرد اصفهان و ۴ زن دیگر در زندان زنان دولت‌آباد «ابلاغ» شده که حکم آن‌ها در شرف اجراست.

سمیرا عباسی، «کودک-همسری» که به اتهام «قتل عمد» شوهرش به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده، یکی از این زندانیان است.

ایران در میان کشورهایی است که سالیانه بیشترین تعداد اعدام در جهان را دارند.

همزمان «دیده‌بان حقوق بشر» روز جمعه، ۲۲ اردیبهشت، در بیانیه‌ای، نسبت به افزایش اعدام‌ها در ایران هشدار داد و آن را «نقض جدی حقوق بشر» نامید که «باید از سوی جامعه جهانی محکوم شود».

شعبه بیروت این نهاد حقوق بشری اعلام کرد که در دو هفته اخیر ایران شاهد دست‌کم ۶۰ مورد اعدام، شامل به‌دار آویختن یک شهروند ایرانی-سوئدی، دو جوان به اتهام «سب‌النبی» و ده‌ها نفر در ارتباط با «مواد مخدر» بوده است.

مدير سازمان حقوق بشر ایران ضمن هشدار در مورد تداوم موج کم‌سابقه اعدام‌ها در ایران، به‌خصوص اعدام زنان، از جامعه بین‌الملل خواست که تمام توان خود را برای متوقف کردن ماشین کشتار در ایران به کار گیرد.

محمود امیری‌مقدم در این زمینه عنوان کرد:‌ «روند کم‌سابقه اعدام‌ها در ایران ادامه دارد و اگر جامعه جهانی اقدامی جدی در راستای توقف ماشین کشتار جمهوری اسلامی انجام ندهد، صدها انسان در ماه‌های آینده قربانی این حکومت خواهند شد.»

یک منبع مطلع در این خصوص به این سازمان گفته است: «دو مرد و دو زنی که در زندان دستگرد تاریخ اجرای حکم به ایشان ابلاغ شده، با اتهام قتل عمد به قصاص محکوم شده‌اند. ۱۴ زندانی دیگر نیز همگی با اتهام مواد مخدر به اعدام محکوم شده‌اند و از بندهای ۳ و ۴ زندان دستگرد هستند.»

علاوه بر این، در زندان زنان استان اصفهان (دولت آباد) نیز به چهار زن محکوم به اعدام ابلاغ شده که حکم‌شان طی روزهای آینده اجرا خواهد شد. این چهار زندانی همگی با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده‌اند.

می‌خواهند در اصفهان ۲۲ نفر را اعدام کنند- شش زن- ماشین کشتار حکومت شتاب گرفته! #نه_به_اعدام https://t.co/QU8WnmFT6y— Mahmood Amiry-Moghaddam (@iranhr) May 12, 2023

در سال میلادی ۲۰۲۲، که ماه‌های پایانی آن با اوج‌گیری اعتراض‌های ضد حکومتی «زن، زندگی، آزادی» مصادف بود، شمار اعدام‌ها حداقل ۵۶۵ مورد بود. حکومت در مورد حدود ۸۸ درصد از اعدام‌های کشور پنهان‌کاری کرده بود.

سازمان حقوق بشر ایران در نروژ بررسی کرده بود که در سال ۲۰۲۲، دست‌کم ۱۳۰ نفر تنها در چهار استان بلوچستان، کردستان، آذربایجان غربی و شرقی اعدام شدند.

خطر اعدام قریب‌الوقوع شش زندانی اهوازی

سازمان عفو بین‌الملل شامگاه دوشنبه در بیانیه دیگری از احتمال اجرای حکم اعدام شش شهروند عرب اهوازی ابراز نگرانی کرده و خواستار لغو فوری این احکام شده است.

این سازمان با اشاره به این که صدور حکم اعدام برای این شش نفر بر اساس اعتراف‌های اجباری تحت شکنجه صادر شده می‌گوید، با تائید احکام در دیوان عالی کشور این خطر وجود دارد که آنها هر لحظه اعدام شوند.

قربانیان اعتراف اجباری تحت شکنجه

عفو بین‌الملل متهمان اهوازی را علی مجدم، معین خنفری، محمدرضا مقدم، سالم موسوی، عدنان غبیشاوی و حبیب دریس معرفی کرده و با استناد به منابع آگاه از شکنجه شدید آنها برای گرفتن اعتراف اجباری خبر می‌دهد.