سی‌وچهارمین جمعه اعتراضی در زاهدان: شعارهای ضدحکومتی، بازداشت معترضان و اختلال در اینترنت

پس از گذشت سی‌وسه جمعه از جمعه خونین زاهدان، مردم این شهر باز هم دست به تظاهرات ضدحکومتی زدند. گفته می‌شود که نیروهای امنیتی چندین نفر از مردم معترض را بازداشت کرده‌اند.

زمانه: جمعه ۵ خرداد سی‌‌وچهارمین جمعه اعتراضی مردم زاهدان برگزار شد. بنا به گزارش‌‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی در این روز مردم بار دیگر پس از نماز جمعه به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی علیه حکومت سر دادند.

مردم معترض زاهدان شعار سردادند: «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان»، «تجاوز جنایت، دروغه این ولایت»، «آزادی عدالت، حق مسلم ماست»، «این آخرین پیامه، هدف کل نظامه»، «مرگ بر حکومت اعدامی»، «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی» سر دادند.

براساس گزارش‌های منتشرشده در این روز، مردم پلاکاردهایی با مضامین تازه نیز حمل می‌کردند، از جمله بر روی یکی از این پلاکاردها نوشته شده بود: «در نظام‌های دیکتاتوری همه چیز حتی پانزده دقیقه قبل از فروپاشی خوب به نظر می‌رسد».

همچنین به روال جمعه‌های گذشته، این بار نیز وب‌سایت نت بلاکس که سرعت و دسترسی به اینترنت در نقاط مختلف جهان را رصد می‌کند اعلام کرد که اینترنت در زاهدان با اختلال شدیدی مواجه شده است. این وضعیت بعد از ظهر جمعه به قطعی اساسی اینترنت تبدیل شد.

گروه حال‌وش، مجموعه خبری که در زمینه رویدادهای بلوچستان و اقلیت‌های قومی و مذهبی ایران فعالیت می‌کند نیز به‌نقل از منابع آگاه گزارش داد نیروهای نظامی و لباس شخصی دست به بازداشت معترضان در زاهدان زدند و تنها در خیابان توحید و خیام این شهر دست‌کم ۱۰ نفر را دستگیر کرده‌اند. از مناطق بهشتی، خرمشهر، و کوثر زاهدان گزارش‌های مشابهی منتشر شده است.

حال‌وش نوشته است که از هویت بازداشت‌شدگان تا لحظه تنظیم گزارش اطلاعی در دسترس نیست.

در نماز جمعه این هفته زاهدان، عبدالحمید اسماعیل‌زهی (مولوی عبدالحمید) امام جمعه اهل سنت از بی‌اعتنایی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به کشتار و شکنجه معترضان انتقاد کرد و گفت:

با این همه اعدام‌های بی‌رویه و فراوان و این همه تبعیض و نابرابری، چرا از خانه ملت صدایی بلند نمی‌شود؟ (…) باید ببینند آیا قانون آن‌جا (در زندان) اجرا می‌شود؟ قانونی که شکنجه و اقرار اجباری را ممنوع کرده است. یا عده‌ای هرچه دلشان می‌خواهد بر سر بازداشتی‌ها می‌آورند؟ آیا حرمت دختران بازداشت‌شده، دانشگاهیان، علما یا دیگر جوانان دستگیرشده حفظ می‌شود؟

عبدالحمید اسماعیل‌زهی نمایندگان مجلس را «گزینشی» خواند و افزود:

این مجلس، خانه ملت باید باشد نه خانه حاکمیت و دولت. (…) نماینده نباید گزینش شده که باید مستقل و آزاد باشد چرا که اگر مستقل نباشد نقدی هم نمی‌کند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان خطاب به نمایندگان مجلس گفت:

شما نماینده مردم‌ هستید اما چه اندازه کنار مردم ایستادید و از آزادی‌ها و حقوق آن‌ها دفاع کردید؟ اگر آزادی بیان وجود داشت چرا باید روزنامه‌نگاران در زندان باشند یا ۷۰ وکیل را احضار کنند؟ کجای دنیا وکیل را احضار و زندانی می‌کنند. وکیل کارش دفاع از حقوق مردم است. وقتی وکیل را زندانی می‌کنید دیگر چه کسی جرأت می‌کند از حق مردم دفاع کند؟

در روزهای اخیر شمار زیادی از وکلای دادگستری در ایران به دادسرای امنیت تهران احضار شدند. عادل مقدس، عضو هیأت مدیره کانون وکلای بوشهر، شمار وکلای احضارشده را بیش از ۱۰۰ نفر عنوان کرده است.