انتخابات ترکیه؛ اردوغان اعلام پیروزی کرد

اردوغان با حدود ۵۲.۰۸درصد رای، پنج سال دیگر رئیس جمهور ترکیه خواهد ماند. هواداران حزب “عدالت و توسعه” پیشاپیش به خیابان‌ها ریخته و جشن گرفته بودند. قلیچداراوغلو گفت به مبارزه برای دمکراسی ادامه می‌دهد.

دويچه‌وله: اردوغان پنج سال دیگر رئیس جمهور ترکیه خواهد بود. او از بالکن عمارتی در استانبول از همه کسانی که چنین امکانی را فراهم کردند، تشکر کرد و گفت: «تنها برنده، ترکیه است.»

 پیروزی اردوغان پس از شمارش آرای ۹۹درصد صندوق‌ها اعلام شد. ویکتور اوربان، نخست‌وزیر راستگرای مجارستان، اولین سیاستمدار از اتحادیه اروپا بود که به اردوغان تبریک گفت. تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نیز پیش از اعلام نتایج رسمی انتخابات به رئیس دولت ترکیه، در توییتر پیام شادباش فرستاد.

ابراهیم رئیسی نیز در میان کسانی است که پیش از رسمیت یافتن نتیجه انتخابات ترکیه، به اردوغان تهنیت گفت.

ولادیمیر پوتین هم از  نخستین رهبرانی بود که برای تبریک به اردوغان پیشقدم شد و در پیامی از سهم او در تقویت مناسبات دوستانه روسیه و ترکیه قدردانی کرد. 

کمال قلیچداراوغلو، در نخستین واکنش به نتایج،  شکست خود در انتخابات را تلویحا پذیرفت. او در آنکارا گفت: «از مشکلات بسیار بزرگی که کشور با آن مواجه است متاسف است.»

کمال قلیچداراوغلو

قلیچداراوغلو تاکید کرد که  به مبارزه برای دموکراسی ادامه خواهد داد و افزود: «در این انتخابات، اراده مردم برای تغییر یک حکومت استبدادی با وجود همه سرکوب‌ها به وضوح بیان شد. ما ناعادلانه ترین کارزار انتخاباتی را در سال های اخیر تجربه کردیم. تمام بودجه دولتی برای یک حزب سیاسی بسیج شد و برای یک فرد به کار رفت.» 

طبق آخرین نتایج اردوغان حدود ۵۲.۰۸درصد آرا را به دست آورده که معادل ۲۷میلیون ۱۹۰هزار رأی است. رقیب او کمال قلیچداراوغلو  ۴۷.۹۲درصد آرا را کسب کرده؛ یعنی ۲۵میلیون ۳۹هزار رأی.

رای‌گیری در ترکیه ساعت ۱۷ به وقت محلی پایان گرفت و شمارش آرا بلافاصله شروع شد. ستاد انتخابات میزان مشارکت شهروندان در دور دوم را ۸۴درصد اعلام کرد.

در نتیجه مقدماتی و پس از شمارش۵۰درصد آرا، اردوغان با کسب ۵۴درصد آرا پیشتاز بود و قلیچدار اوغلو ۴۵ درصد رای داشت.

تاکنون در تاریخ اننخابات ریاست جمهوری ترکیه سابقه نداشت که رقابت‌ به دور دوم کشیده شود. 

حامیان حزب عدالت و توسعه و هواداران اردوغان پیشاپیش با راه انداختن کاروان‌هایی در استانبول به پیشواز پیروزی او رفته بودند.

دو هفته پیش نیز، اردوغان از رقیب خود کمال قلیچداراوغلو پیش بود، اما با ۴۹.۵درصد آرا، اکثریت مطلق لازم را کسب نکرد. در دور اول انتخابات، قلیچداراوغلو ۷۴ ساله، رئیس حزب جمهوری خلق، به ۴۴.۹درصد دست یافت.

حدود ۶۱ میلیون نفر در ترکیه برایرای دادن  فراخوانده شده بودند. واجدان شرایط در آلمان و سایر کشورها پیش از این آرای خود را به صندوق‌ها ریخته بودند.

صبح روز انتخابات، انتشار ویدئویی که اردوغان را در حال پخش پول بین هوادارانش نشان می‌داد جنجال‌آفرین شده بود.